Ford A-modell Székesfehérváron

2012. január 10., kedd

Címkék: ford galambos józsef óbudai egyetem

Az Óbudai Egyetem napjainkban is hűen őrzi az első Ford modellek egy-egy példányát. A felújított - 1928-as gyártású - Ford A-modell pedig az egyetem szervezésében néhány napra Székesfehérvárra költözik az Alba Plaza üzletközpontba.

A négykerekű masina tervezője, Galamb József négy és fél évvel végbizonyítványa elnyerése után lépett be a Ford Motor Company dolgozói közé. Galamb részt vett új Ford gépkocsi modellek tervezésében – így a Ford A-modell megalkotásában, más típusok tökéletesítésében, fejlesztésében. Tervezett versenyautót, teherautókat, pályamunkás kocsikat, dolgozott prototípusok kísérletein, új gyárrészlegek tervezésén és fejlesztésén is.

 

 

,,1907 elején Mr. Ford így szólt hozzám: Joe, van egy ötletem. Tervezzünk egy új kocsit. Vigye a rajztábláját egy külön szobába, hozzákezdünk egy új modell tervezéséhez. Nem kell róla tudni senkinek. Az első dolog, hogy új sebességváltó kell, mert az eddigiekkel elégedetlen vagyok, nem elég praktikus. Akkor persze nem tudtuk, hogy ez lesz a T-modell. Vagy fél évet dolgoztam a sebességváltó megtervezésén. Utána 15 millió T-modellhez való sebességváltót gyártottak változtatás nélkül. Ez bolygómű volt. Elejétől végéig én terveztem. Több lehetséges változatot dolgoztam ki, és abból választottuk ki a legjobbat.” Így nem véletlen, hogy a „Bádog Böske” – ahogy akkor becézték a kocsit – évtizedekig uralta a gépkocsi piacot.

 

 

A 3,3 liter űrtartalmú oldalt szelepelt motorból, amely 0,5 literrel volt nagyobb, mint a T-Fordé, először csak 20 lóerőt sikerült elővarázsolni. Új formájú szívócsővel, a Holley helyett Zenith porlasztóval Galamb Józsefnek és munkatársainak (Laurence Sheldridi és Harold Hicks) sikerült elérniük a tervezett 40 lóerőt. A szabadalmak fizetését mindig ügyesen kikerülő Henry Ford a piacon lévő konstrukcióktól jobbat követelt meg tervezőitől. Ilyen részlet volt az új A-Ford mechanikus négykerékfék-rendszere, amelyet Farkas Jenő tervezett. A lábfék és a kézifék egy féktuskóról működött, amit a korabeli amerikai törvények nem ismertek el, így Farkas Jenő külön a kézifékről működtethető féktuskót konstruált a hátsó fékrendszerbe és a fékeket fedéllel fedte be. Megbízhatóbban működött, mint bármely más amerikai márka fékrendszere. A lengéscsillapítás a későbbiekben szintén az ő nevéhez fűződik (Hordaille kettőshatású csillapítók). Ez a megoldás csak a Lincolnhoz hasonló drága autókban volt használatban. A bolygóműves T-Ford váltót elhagyták, és „normális”, kulisszás váltót kapott az új Ford.

 

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
AUTOMATIZÁLÁS

Az elektromos megfogók elejtik a munkadarabot?

Lehet a vákuum is gazdaságos

Média Partnerek