Az elmúlt hetekben sok vállalat vegyes érzésekkel tekintett a 2023-as új év elébe. Az elmúlt két esztendő fordulóját meghatározó és nagymértékű korlátozásokat okozó koronavírus-világjárvány jelentősége egyre csökken. Még Kína is, az az ország, amely egészen a közelmúltig a lehető legszigorúbb „no covid” stratégiát folytatta, az enyhítésekre helyezi a hangsúlyt. Az ipar azonban még továbbra sem lélegezhet fel.
A Linamar Hungary Zrt. békéscsabai vállalata 20 éve figyeli a megrendelők igényeit. A tervezéstől a gyártáson át a beüzemelésig kísérik a vásárlót, így a teljes folyamatból megfelelő visszajelzéseket kapva, rugalmasan alkalmazkodnak a trendekhez, az ügyfelek elvárásaihoz. A vállalat fő profilja a készülékgyártás és automatizálás: komplex robotcellákat, mechanikus és hidraulikus megfogó készülékeket és keményfém szerszámokat terveznek és gyártanak mind vállalatcsoporton belüli, mind külső megrendelésre. Kardos Dániellel, a Linamar Hungary Zrt. békéscsabai vállalatának értékesítő mérnökével beszélgettem az okos megfogókészülék-rendszerekről.
A FORVIA, az autóipar egyik globális vezető beszállítója MiR robotflotta segítségével növelte logisztikai produktivitását, erősítette gyártási folyamatainak stabilitását, és csökkentette a biztonsági kockázatokat. A Faurecia Clean Mobility csehországi, píseki üzemében telepített 14 robotot érintő befektetés kevesebb, mint két év alatt meg is térült.
A Farnell pénzügyi támogást és elektronikai alkatrészeket biztosít az „aUToronto” számára, amely egyike annak a tíz csapatnak az Egyesült Államokban, amelyek az SAE/GM kihívásban versenyeznek egy 4-es szintű autonóm jármű megépítésében.
A két Teradyne vállalat Walter Vahey vezetésével, a Mobile Industrial Robots (MiR) neve alatt egy autonóm mobil robot (AMR) beszállítóként folytatja működését, felgyorsítva a technológiai fejlődést és piacon elfoglalt vezető szerepet világszerte.
Javában zajlik a BMW Group legújabb gyáregységének, a 140.000 m2-en elterülő akkumulátor-összeszerelő üzemének építése, ahol a BMW Neue Klasse modellekben használt hatodik generációs akkumulátorokat készítik majd.
A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk – de fel lehet rá készülni. A 2022. november 17–18-án rendezett hagyományos Gyártásautomatizálási Napok során a fémipar hat meghatározó szereplője mutatta be azokat a megoldásokat, melyekkel egy energia- és költséghatékony, automatizált, egyedi alkatrészek gyártására is képes termelési rendszer építhető fel.
Még ha az autógyártóknak nehéz időket is kell átvészelniük, a beruházásokról nem mondhatnak le. Ennek során azonban a költségoptimalizálás áll az első helyen.
Az egymást követő válságok miatt sok iparcég az alkatrészgyártók és a végfelhasználók közötti út lerövidítésében, vagyis a közvetlen beszerzésben látja a megoldást, hiszen így elvileg a legkedvezőbb beszerzési feltételek harcolhatók ki. Az alkatrész-disztribúció szerepe ebből kiindulva leértékelődni látszik, amire a gigavállalatok (pl. Amazon) térhódítása is rátett egy lapáttal. Ha egy szakmai alapon működő alkatrész-disztribútor nem akar a megszűnés szélére sodródni, akkor nem elég hagyományos disztribúciós feladatokat ellátnia, hanem nagyobb hozzáadott értéket kell adnia az ügyfeleknek. Dezső Roland, a Distrelec Gesellschaft Gm.b.H. közép-kelet-európai üzletfejlesztési vezetője a Distrelec ezen képességeiről is beszélt a TechMonitor olvasóinak.
Az Okuma parndorfi technológiai központjában megrendezett, ebéddel egybekötött Lunch&Learn ügyféltalálkozón és gépbemutatón CNC-szerszámgépekkel, automatizálási megoldásokkal, digitalizált rendszerekkel, finanszírozási lehetőségekkel és a legújabb megmunkálási stratégiákkal ismerkedhetett meg a megjelent nagyszámú érdeklődő.
Nem biztonságos géppel nem lehet hosszú távon minőségi munkát végezni. A megfelelőség persze relatív, egy jó állapotú gép kiválóan megfelelhet az otthoni barkácsoláshoz, de arra már nem alkalmas, hogy üzemszerűen dolgozzunk vele, váltott, esetleg szakképzetlen gépkezelőkkel. Pap Andrást, az Auware Engineering Kft. projektvezetőjét, és Berencsi Bencét, a SAASCO Tanácsadó és Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük arról, hogy mi áll a hátterében annak, hogy egy gépkezelő biztonságban érezhesse magát a gép mellett.
Sok szerszámgép van a piacon, de csak nagyon kevés kínál olyan kedvező vételi lehetőséget, mint az Intergavel december 15-ig tartó online árverésének tételei.
At the BMW Group, everything starts with passion. It turns a profession into a vocation. It drives us to keep reinventing mobility and bring innovative ideas onto the roads. Enthusiasm for joint projects turns a team into a strong unit where every opinion is valued. It is only when expertise, highly professional processes and enjoyment of work unite that we can shape the future together.
A didaktikai forradalom szerves része: a szimulátortechnológia alkalmazása az oktatásban. A Soldamatic hegesztőszimulátor – e forradalom képviselőjeként – a jövő oktatási eszköze, mely azonban hagyományos didaktikai alapokon nyugszik, modern, digitális technológiával ötvözve.
A síkágyas ipari vágóasztalok területén a JWEI márka a vezető gyártók mellett foglal helyet, és az ipar számtalan területén alkalmazható táblás és flexibilis anyagok utófeldolgozására. Egy géppel és a rengeteg vágófejmodullal a vágható anyagok skálája rendkívül széles.
A mobilitás forradalma szorosan összefügg azzal a kérdéssel, hogy melyik akkumulátortechnológia fenntartható, költséghatékony és elég biztonságos ahhoz, hogy tartósan alkalmazható legyen elektromos autókban és haszongépjárművekben, vagy éppen az elektromos kerékpárokban.
Az eszközkereskedelem helyett a megoldásszállítás hozta meg a piaci sikert az Antra ID Kft. számára. Ez a hozzáállás az ügyfelek mellett a szakembereket is a céghez köti, márpedig az automatizálás terén eltöltött több évtizedes tapasztalat aranyat ér a szakemberhiány és a digitalizációs kényszer időszakában. Göncző Károly, az Antra ID Kft. üzletfejlesztési vezetője, Pesti János informatikai vezető és Podolák György technikai támogató mérnök a piaci folyamatok mellett a Közép-európai Automatizálási Holding létrehozásának előnyeiről is beszélt a TechMonitor olvasóinak.
Az elmúlt néhány év során, és különösen az utóbbi hónapokban az autóipar drámai átalakuláson ment keresztül. A fenntarthatósági kérdések, a termékbiztonság, az elektromobilitásra való átállás, a chiphiány és az ellátási láncok zavarai minden eddiginél jobban befolyásolták az iparágat. Mindez az automatizálás felé tereli a vállalatokat.
A két vállalat kulcsrakész e-kamion flottákkal segítené a kibocsátásmentes szállítmányozást.