A 1986-ban alapított francia Sicta-csoport alumíniumból készülő turbó-feltöltő kompresszorházak gravitációs öntésére és megmunkálására specializálódott. Európa második legnagyobb autóipari beszállítója ezen a területen. Partnerei között tudhatja többek között a Mercedes, a BMW, az Audi, a Jaguar, a Fiat és a Porsche márkák gyártóit is. Az autóipari átalakulások több szerszámgépet is eladólistára tettek, amiből most a magyar autóipari beszállítók is profitálhatnak.
„Nem számít, mennyire vagy sikeres ma, mindig a következő lépésen kell gondolkodnod” – mondta Jeff Bezos, az Amazon alapítója. Ha abból indulunk ki, hogy jelenleg őt tartják a világ leggazdagabb emberének, adhatunk némi hitelt a szavainak. És bár a „techguru” a kereskedelem világában alkotott maradandót, minden okunk megvan arra, hogy filozófiáját az iparba is átültessük, főként, hogy itt sem vagyunk híján olyan nagy horderejű változásoknak, amik folyamatos „újratervezésre” ösztönzik a vállalatokat.
Bangó Zsolt az Audi Hungariával 2019 év végén került kapcsolatba. Egy új szakmacsoport formálódó területére jelentkezett, és azóta is költségelemző mérnökként dolgozik. Állandóan újdonságokat tanul, fejlődik, új technológiákat ismer meg és komplex feladatokkal foglalkozik nap mint nap. Szeret nemzetközi környezetben érvényesülni és mindezt biztosítja számára a költségelemzés csapata. Sőt, a területen történő hatékony munkavégzéshez minderre szükség is van.
Az SKF az Einride technológiai vállalattal közösen tesztel egy önvezető elektromos tehergépjárművet, melynek feladata, hogy közúton árukat szállítson a gyár és a göteborgi raktár között.
Észak-Amerika legnagyobb CNC-szerszámgép-gyártója 2015 óta szerepel önálló csapatként a száguldó cirkuszban. A 2021-es idényre a csapat két újoncot, Nyikita Mazepint és Mick Schumachert szerződtette le. Utóbbi versenyző debütálását rég nem látott várakozás övezte, hiszen a Schumacher név 2012 után tért vissza a Formula–1-be.
Az ALSECA ENGINEERING SA fröccsöntött eszközöket és műanyag alkatrészeket gyárt az autóipari számára. A termékek magas minőségi normájának biztosítása és a termelékenység növelése érdekében a vállalat úgy döntött, hogy egy UR5 kobot telepítésével automatizálja ultrahangos hegesztési és marási folyamatait.
A gyártási folyamatban a méréseket hagyományosan a minőség-ellenőrzéshez kapcsolják; összevetik a már legyártott alkatrészek méreteit az előzetes specifikációval. Az előírások nem teljesülése esetén jöhet az utómunka, vagy a leselejtezés. A mérés ebben a felfogásban tehát maga a szükséges rossz. Lehetne azonban ennél jóval több. Hogy miként, azt méréstechnikai sorozatunk mutatja be, aminek első részében Csontos Tamás, a Werth Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója és Mohai Tamás, műszaki specialistája válaszol a TechMonitor kérdéseire.
Együttműködő robotok vagy más néven kobotok további automatizálási lehetőségeket teremtenek az autóiparban. Jellemzőjük, hogy szűkös termelési területen, emberek közvetlen közelében is képesek a munkavégzésre, a gyors végrehajtás és új feladatokra való átcsoportosítás, valamint intuitív programozás és kezelés. Támogatják a felszedés és beültetés (pick and place), valamint a raklapozás folyamatait nagy és kis vállalatokban egyaránt.
Fényes Dániel, Németh Balázs, valamint Gáspár Péter laborvezető, az ELKH SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Laboratóriumának kutatói a közelmúltban jelentették meg az Energies című folyóiratban „A Novel Data-Driven Modeling and Control Design Method for Autonomous Vehicles” című publikációjukat, amelyben az önvezető járművek irányításrendszerének tervezéséhez kifejlesztett új modelljüket mutatták be.
A birminghami székhelyű Sertec néhány éve vásárolta meg az Ászáron található Wild Manufacturing Hungary Bt. autóipari beszállítót, amelyet ma már Sertec Auto Structures Hungary Bt. néven ismerhetünk. A projektek kifutása miatt gyakran válik feleslegessé egy vagy több, az autóipari sztenderdek miatt amúgy kiváló állapotban lévő berendezés, amelyek még bőséges hasznot hoznak új tulajdonosaiknak. Akárcsak a minőség, az online aukció útján történő gépértékesítés is sztenderddé vált a Sertec életében.
A Knorr-Bremséhez, a vasúti és haszongépjárművek számára fékrendszereket és más berendezéseket gyártó piacvezető vállalathoz tartozó Knorr-Bremse Budapest a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnökeivel és a vállalat beszállítóival együttműködésben magasan automatizált szerelősorokat fejlesztett ki. Az Ipar 4.0 kezdeményezés célja, hogy növelje a kisszériás, manuális munkafolyamatokon alapuló gyártás hatékonyságát.
A komplex elektromos gépcsoportok összeszerelésekor elkerülhetetlenek a szennyeződések. Az egyik neves gépjárműipari beszállító vállalatnál egy az Ecoclean cég által a specifikus felhasználói igényeknek megfelelően megtervezett száraztisztító berendezés gondoskodik arról, hogy a szennyrészecskék ne okozhassanak működési zavarokat a szervokormányok későbbi üzemeltetésekor. A messzemenően automatizált folyamat egyúttal igen rövid ütemidőket is lehetővé tesz.
2020-ban fordult elő először, hogy az észak-amerikai autóipar robotikai megrendeléseit megelőzték a többi iparágból származó megrendelések. 2020 negyedik negyedéve ráadásul a robotpiac második legjobb negyedévének bizonyult.
A kormány bejelentésének értelmében 2022-től csak elektromos buszok beszerzésére nyerhető majd el támogatás a 25 ezeresnél nagyobb településeken, ennek következtében a járműállomány a klímavédelem jegyében még korszerűbbé válhat néhány éven belül. Hazánkban jelenleg egyedül a Goldi Mobility Kft.-nál készülnek hazai forgalmazásra magyar know-how-val és összeszereléssel elektromos autóbuszok, ráadásul legkésőbb augusztusig elkészül első csuklós hidrogénbuszuk is, ami egyedülálló egész Európában. Céljuk, hogy a közeljövőben még több magyar partnerrel működjenek együtt, ezért folyamatosan keresik a kapcsolatot a honi beszállítókkal.
A COVID-19 járványhelyzet változtatásokat hozott a gyártók életébe: szükségessé vált az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos irányelvek lefektetése, a társadalmi elhatárolódás követelményeinek való megfelelés, a munkaerőhiány és a távollét pedig létező munkaügyi problémává nőtte ki magát.
A digitalizáció, a konszolidáció és a strukturális változások átalakítják az egész iparágat - a Schaeffler Autóipari Kereskedelmi üzletágának új honlapja is alkalmazkodik mindehhez. "Az új online megjelenés nemcsak digitalizációs törekvéseink egy új mérföldköve, hanem ügyfeleink érdekeit és igényeit is szolgálja" - mondja Jens Schueler, a Schaeffler Autóipari Kereskedelem globális értékesítési és marketing vezetője.
Egy jó sikertörténetet megírni nem nehéz, csak kell hozzá a jó alapanyag. Az alapanyagra viszont várni kell. 30 évet várni talán túlzás volt, de ilyen hosszú idő alatt biztosan eldől, hogy egy vállalkozás kellően életképes-e ahhoz, hogy átevickéljen a modern magyar gazdaságtörténet megannyi buktatóján. Forró Péter, a Kvalix Kft. ügyvezető igazgatója a fiatal magyar vállalkozóknak is szolgált egy-két jó tanáccsal.
Az 1985-től havi rendszerességgel megjelenő és több ezer partner számára megküldött „Endrich News” angol nyelven mutatja be technikai oldalról a termékújdonságokat.
Az üvegipar egyes területein szükség van ívelt üvegfelületek (például egy szélvédő) előállítására, nagy sorozatban, megfelelő minőségben. A termék minősége függ a nyersanyag minőségétől, a megmunkálás pontosságától és végül, de nem utolsósorban a termék (gyártásközi) tisztaságától. Ez utóbbi rendkívül fontos, mert az anyag jellegéből adódóan elsődleges az optikai hibamentesség, melynek alappillére a felületek tisztasága.