A szerszámgépipar a természeténél fogva eleve meglehetősen széttöredezett, kevés globális szereplővel és több, kis és közepes méretű helyi versenytárssal. A magyar szerszámgéppiac az elmúlt évtizedben a nemzetközi tendenciákat tükrözte vissza, a gazdasági és társadalmi megatrendek azonban mindig hoznak nyerteseket és veszteseket. Mit gondolnak erről a hazai szerszámgép-kereskedők?
Már csak 2022. január 18-ig lehet az autógyártásból származó, jó karban levő ipari robotokat árverés útján megszerezni a Surplex.com oldalon.
2020-ban is tudta növelni piaci pozícióját a robotikai ipar, 2021-re pedig további 13 százalékos, rekordszámú növekedést prognosztizál a Nemzetközi Robotikai Szövetség (International Federation of Robotics) frissen megjelent éves riportjában.
Szerszámgépet – hacsak nem a sokadik modellt vásároljuk ugyanabból a típusból – nem lehet katalógusból vásárolni. A döntés lelkiismeretes meghozatala személyes tapasztalatokat feltételez, amire a kereskedőknek is fel kell készülniük. Egy korszerű, modern székház és bemutatóterem megépítése minden hazai kereskedő számára hatalmas mérföldkőnek számít. Egy efféle beruházás részleteibe, nehézségeibe és előnyeibe vezeti be Hederics Tamás, a Sheet Metál Technológia Kft. ügyvezető igazgatója a TechMonitor olvasóit.
2018-ban történelmi csúcsot döntött a globális szerszámgéppiac. Az autóipar gyengélkedése, valamint a vámháborúk 2019-ben mintegy 11 százalékos csökkenést eredményeztek, amit csak megfejelt 2020-ban a koronavírus-járvány. Magyarországon például mintegy 8 százalékkal dolgoztak kevesebbet a munkavállalók tavaly, mint 2019-ben, ami a gépértékesítéseken is nyomot hagyott. A jó portfóliót felépítő szerszámgép-kereskedők azonban mostanra maguk mögött hagyhatták a nehéz időszakot. Horváth Tamás, a jövőre 25 éves IC-Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a portfólióépítés receptjét osztja meg a TechMonitor olvasóival.
Egyre több hazai gyártóvállalat törekszik arra, hogy gyártósorait minél gyorsabban alkalmassá tegye az új termékek egymás utáni gyártására. A termelékenység szempontjából fontos az időráfordítás. A DENSO-nak sikerült számos üzemórát megtakarítania, az eredmény magáért beszél.
Az autóipar az elsők között alkalmazta mind a hagyományos ipari robotokat, mind a kobotokat (azaz kollaboratív robotokat). Napjainkban az automatizálás az autógyártás szinte minden területére kiterjed, az alkatrészek és részegységek gyártásától egészen a végtermékig.
A téli évszak kezdetekor nagy a nyüzsgés minden autószervizben. A járműveket fel kell készíteni a hideg évszakra: olajat kell cserélni, meg kell vizsgálni a hűtőfolyadék és az akkumulátor állapotát, fel kell szerelni a téli abroncsokat. Még a legnagyobb elővigyázatosság ellenére is előfordulhat, hogy a műhely padlójára valamilyen folyadék kerül. Lehet ez víz, olaj vagy hűtőfolyadék – komoly veszélyt hordoz magában, hiszen a dolgozók könnyen elcsúszhatnak rajta. A MEWA kiváló megoldást nyújt ez ellen, ugyanis a MEWA Multitex olajfelfogó szőnyegek minden folyadékot képesek magukba szívni. Így a padlózat tiszta marad, miközben a munkavégzés biztonsága jelentősen emelkedik.
A ViscoTec több alkalmazásért – például a ragasztásért és a tömítésért – felel az üzemanyagcellák gyártási folyamatában. A különösen nagy teljesítményű kapcsolatok elérése érdekében ezért széles körű adagolási teszteket végzett, és ezek eredményeképpen olyan megbízható illesztéseket hozott létre, amelyekkel különösen hosszú élettartamú cellák hozhatók létre, ráadásul az összeszerelést is leegyszerűsítik.
600 000 darab alkatrész legyártása már önmagában sem mindennapi ügy, de a többszöri megfogást igénylő geometria nagymértékben leszűkíti a szóba jöhető megfogás-technikai megoldások számát. Azért számít valaki kiemelt partnernek és integrátornak, hogy erre is azonnal tudja a választ. Az automatizált gépkiszolgálás hatékonyságáról Papp László, a Wamatec Hungary Kft. kobot termékmenedzsere beszélt a TechMonitor olvasóinak.
A Surplex.com weboldalon még 2021. 11. 24-ig online aukción vásárolhatók prémium gyártók gépei.
A GF Machining Solutions a lézeres textúrázási megoldások széles skáláját mutatta be az EMO Milano 2021 szakkiállításon, beleértve a LASER P 400 Femto Flexipulse U gépet is. A LASER S 2500 U berendezést pedig egy virtuális bemutató keretein belül ismerhette meg a nagyközönség.
Könnyen alkalmazható gépi látást ad a vállalatoknak az AB Consulting új keretrendszere.
A lap előző számának hasábjain ismertetett Endrich IoT-infrastruktúrához kapcsolódóan szeretnénk részletesebben bemutatni néhány már megvalósult vevői projektet, amik erre a platformra épülnek mind a hardver-, mind a használt szoftverszolgáltatásokat illetően. Egyik jó példa erre a Stars’Bridge Kft. megoldása a 4–20 mA szabványos illesztéssel rendelkező szenzorok keskenysávú IoT-kommunikáció képességével való felruházására, a szenzorok a „Dolgok Internetéhez” mint globális szenzorhálózathoz való kapcsolására.
Számos zenebarát tölt sok időt az autójában. Ezért nem meglepő, hogy annyi erőfeszítést tesznek a fedélzeti audiorendszerük által nyújtott hangminőség javítása érdekében. Ennek két módja van: a gyárilag telepített audiorendszer kibővítése és korszerűsítése, vagy saját maguk építi fel a nulláról a legjobb minőségű alkatrészek használatával. Mindkét esetben érdemes figyelembe venni a TME által kínált megoldásokat, amelyek egy világosan leírt termékkategória alá vannak csoportosítva: Car Audio.
Egy vezető autógyártó már évek óta számít a Festo szervopneumatikus hegesztőpisztolyainak pontosságára és hatékonyságára. Olyannyira, hogy mára már több mint 2500 ilyen technológiájú hegesztőrobotot telepítettek a prémium márka karosszériaüzemeibe. Ez az autógyártó most 25 százalékkal tudta csökkenteni az állásidőt a Festo mesterséges intelligenciára felkészített, prediktív karbantartási rendszerének köszönhetően.
A Nexperia szilícium-germánium (SiGe) egyenirányítói hatékonysága, hőstabilitása és helytakarékossága új lehetőségeket teremt az új termékek kifejlesztésében
Ünnepélyes keretek között mutatkozott be Debrecenben az Inter Traction Electrics Kft. Mercedes-Benz REFORM 600 IC normálpadlós távolsági autóbusza szeptember 28-án. A saját fejlesztésű, tervezésű és gyártású, magas hazai hozzáadott értékkel rendelkező autóbusz Euro VI-os motorral szerelt, és 59 utasférőhellyel rendelkezik. A rendezvény során Kossa György bejelentette, hogy 100 millió forint értében eszköz támogatást nyújt a vállalat a debreceni felsőoktatási képzés színvonalának növeléséhez és működésének biztosításához.
A Schaeffler-csoport nyugat-magyarországi telephelyén, Szombathelyen nyitja meg első, tisztán e-mobilitási komponenseket és rendszereket gyártó telephelyét, amely Magyarországon is az első olyan gyár, ahol kizárólag elektromos motorokhoz készítenek alkatrészeket. A telephely e-moblitási kutatási és fejlesztési központként is működik. Az új létesítmény, amelyet a Német Fenntartható Építési Tanács (DGNB) arany minősítéssel díjazott, jelentős mértékben hozzájárul a Schaeffler 2030-tól kitűzött céljához, miszerint a vállalat világszerte szén-dioxid-semleges termelésre vált.
A Bosch Rexroth megnyitja ügyfél- és innovációs központját az Ulmi Tudományos Parkban. A 2019-ben bejelentett bővítés befejeződött. Az új központtal a vezérlés- és hajtástechnológia szakértője fokozza a technológiákon átívelő fejlesztési tevékenységét, és vonzó környezetet teremt ügyfelei és munkatársai számára. Főképp a gyártásautomatizálásra és a mobil munkagépek villamosítására összpontosítanak. A Bosch Rexroth innovációit az ügyfelekkel és a felhasználókkal történő szoros együttműködésben fejleszti, melyeket egy modellgyárban és egy nagy szabadtéri területen alkalmazhatnak, tesztelhetnek és fejleszthetnek tovább.