Az autóipari ellátási lánc nagy követelményeket támaszt a beszállítókkal szemben. Ebben a cikkben áttekintjük a beszállítók számára jelentkező megmunkálási feladatokat, és megoldásokat kínálunk ezek elvégzésére.
A mai ünnepélyes alapkőletétellel megkezdődött a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ campusának bővítése, aminek első építési fázisa a tervek szerint 37 milliárd forint beruházás keretében 2021-ben ér véget. Az eseményen részt vett Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter, Dr. Klaus-Peter Fouquet, a Robert Bosch Kft. felügyelőbizottságának elnöke, Daniel Korioth, a magyarországi Bosch csoport vezetője, valamint Oliver Schatz, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője.
Ismét rajthoz áll a londoni Eco-marathonon Magyarország leghatékonyabb elektromos autója, a SZElectricity. A Széchenyi István Egyetem oktatói és hallgatói által készített elektromos versenyautó a Bridgestone jóvoltából olyan ultrakönnyű, kis gördülési ellenállású, nagy átmérőjű Ologic abroncsokkal indulhat az elektromos autók legnagyobb világversenyén, amelyek súlya mindössze 1,5 kilogramm, gördülési ellenállása pedig 30%-kal alacsonyabb, mint a hagyományos abroncsoké. A pénteken és szombaton megrendezésre kerülő versenyen az elektromos autóknak 35 perc alatt kell minél nagyobb távot megtenniük a lehető legkisebb energiafelhasználással, amelyben kulcsszerepe lesz a különleges abroncsoknak.
Az elmúlt évtizedben a szemünk előtt vált a magyar gazdaság húzóágazatává a gépjárműipar. A szektor felfutását nemzetközi tendenciák indították el, így a magyar gépjárműipar is külföldön értékesíti termelésének több mint 90 százalékát. Az ágazat hagyományosan élenjáró a minőségmenedzsment-rendszerek alkalmazásában, de hogyan biztosítható a leghatékonyabban a pontosság a nagy méretű alkatrészek tömeggyártásában?
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások vezető szállítója, magyarországi tevékenységének minden területén növekedést ért el 2017-ben. Teljes magyarországi árbevételét, beleszámítva a nem konszolidált vállalatok árbevételét és a saját vállalatai között folytatott kereskedelmi tevékenységeket is, 13 százalékkal, 1304 milliárd forintra növelte 2017-ben. Ugyanebben az időszakban a magyar piacon elért forgalma 2 százalékkal, 244 milliárd forintra nőtt.
A világ egyik vezető autóipari beszállítója, a Continental 240 000 alkalmazottat foglalkoztat 61 országban, Magyarországon hat gyárral és egy gumiabroncs kereskedelmi képviselettel és logisztikai központtal van jelen és a bérelt munkaerővel együtt mintegy nyolcezer munkavállalót foglalkoztat. Összeadva már számos 3D nyomtatóval szereztek közvetlen tapasztalatot, a cégcsoporton belül kialakult szakértői kör azonban a kétfejes, asztali Ultimaker 3 printereket választotta az elvárásaiknak leginkább megfelelő, ajánlott 3D nyomtatóknak. Endrődi Balázs ipar 4.0 mérnök mesélt nekünk az additív gyártás jellemző felhasználási területeiről a budapesti telephelyen.
Immáron hat éve hirdet nemzetközi csereprogramot az Eckerle CNC forgácsolást tanuló szakiskolásoknak, amely során idegen környezetben, az iskola falain túl mélyíthetik el szaktudásukat. Ezúttal a németországi Eckerle üzem gyakornokai jártak Magyarországon tavasszal, páratlan évben a magyar fiatalok mehetnek majd Németországba.
A győri Audi Hungarianál a gyártástechnológia-tervezés a gyártási folyamatok legfontosabb alappillére. A technológiák, a folyamatok és a berendezések optimális működése nélkül nem készülhetne el az évitöbb mint százezer jármű és közel kétmillió motor, amelyek az Audi Hungariát a világ legnagyobb motorgyárává teszik.
Sokszor írtunk már arról, hogy a robotizálás napjainkban már nem a nagyvállalatok kiváltsága, hanem a kis- és középvállalatok esetében is reális alternatíva. Bizonyos feltételek megléte esetén még nagyszériás termelés sem kell hozzá – ahogy az cikkünkből is kiderül. Robotból és hozzáértő integrátorból tehát hamarosan nem lehet túl sok. Ezért is örömteli, hogy új integrátorral és egy – a hazai fémipari körökben jól ismert – képviselettel bővült a hegesztőrobot-cellákat gyártani képes vállalkozások köre.
Jelentős mértékű kapacitáscsökkentésre készülhet a kínai acélipar a belső piac csökkenő felszívó ereje, valamint az USA-val kirobbant kereskedelmi konfliktus miatt. A Trump-adminisztráció által márciusban kivetett védővámok következtében az Európai Unióban újabb, az Egyesült Államok piacáról kiszorult, azonban nemcsak Kínából származó termékek dömpingszerű érkezésére számítanak, amely gyors és hatékony fellépést igényel a döntéshozók részéről, mutat rá acél- és műanyagipari termékek nagykereskedelmével foglalkozó Carboferr Zrt.
Az autóipar ellátási láncát olyan tevékenységek dominálják, amelyek közvetlenül vagy közvetve az erőátviteli technológiához kapcsolódnak. Az összetevők tisztaságára vonatkozó eltérő követelmények ellenére az ellátási lánc különböző szakaszaiban a forgácsolási folyamatokat jórészt a részecskeeltávolítást célzó technológiák dominálják. A felületi filmréteg mindeddig kevés figyelmet kapott, de ez a szemlélet változóban van. A változó gyártási módszerek és mobilitási koncepciók, valamint néhány más trend új követelményprofilt hoznak létre, ami kikényszeríti a változást. Felmerül persze a kérdés, hogy merre tart az ipari tisztítástechnika.
Az elektromos gépjárművek térhódítása évek óta megosztja a mérnöktársadalmat. Az elektromobilitás egy olyan komplex rendszer összefoglaló neve, ami magába foglalja az elektromos járműveket, azok energiaellátását, valamint a közlekedési és szállítmányozási infrastruktúrát. Amíg az elektromos kerékpárok hosszú ideje komoly piaci részesedést mondhatnak magukénak, addig az elektromos gépjárművek iránti lakossági kereslet egyelőre elmarad a gyártók és a jogalkotók várakozásaitól.
A mai világ társadalmának egyik legnagyobb félelme az, hogy a robotok elveszik az emberek elől a munkát. Az ismeretlentől való félelmet, és magának a változásnak a tényét egyes gyártóknak és alkalmazottaknak elsőre valóban nehéz lehet elfogadni. Azonban a robotok új generációja, az ún. együttműködő robotok (kobotok) eloszlatják ezeket a félelmeket. Nézzük meg, mi is a különbség a kobotok és a robotok között, beszéljenek a tények helyettünk!
Az ABB otthon és munkahelyeken egyaránt könnyen telepíthető, AC fali töltőkből álló termékcsaláddal bővíti a töltési megoldásokból álló portfólióját.
„Nagyon érdekes kihívás a termelésről érkező igényekre hatékony és újszerű informatikai megoldásokkal szolgálni – és így szüntelenül követni az újonnan felbukkanó technikai lehetőségeket.” – fogalmazott Németh András az IThon.info pályázatán.
„Egy olyan nagy vállalatnál, mint az Audi Hungaria, még hat év után is van lehetőség újabb és újabb kihívásokat találni, ami különösen érdekes része ennek a szakmának.” – fogalmazott Szakál József az IThon.info pályázatán.
A megmunkálási művelet szén-dioxid-hó befúvással történő hűtésével jelentősen javítható a folyamat költséghatékonysága. Az acp által kifejlesztett, sorozatgyártásra is alkalmas quattroClean rendszer többek között a PEEK poli(éter-éter-keton) és az alumínium munkadarabok megmunkálása során is növeli a termelékenységet. A rendszer további előnye, hogy az alkatrészek és gépek sokkal tisztábban tarthatók.
Napjainkban mintegy 4 milliárd ember él városokban, és az ENSZ becslései szerint 2050-re további 2,5 milliárddal emelkedik a nagyobb településeken élők száma, 66 százalékra növelve ezzel a városlakók arányát. Az urbanizáció térnyerésével párhuzamosan maguk a városok és a külvárosok is jelentős változáson mennek keresztül, hogy fenntartható életkörülményeket biztosíthassanak lakóiknak. Az átalakulás két alappillére az energia és a közlekedés, amelyek esetében szintén komoly korszerűsítésekre van szükség, hogy elkerüljük a környezetszennyezést és túlzsúfoltságot. A Schneider Electric azokban a fejlesztésekben látja a jövőt, amelyek elősegítik az elektromos autók tulajdonosai és az energiaszolgáltatók közötti együttműködést, és ezzel új üzleti modelleket teremtenek az okos városokhoz.
A festési és bevonatolási folyamatok esetében a világ minden táján azonos a cél: az egységköltségek csökkentése. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a meghatározott felületi minőséget és termelékenységet a lehető legkevesebb anyag- és energiafelhasználással érjük el. Ennek kulcsa a folyamatsoron belüli összes lépés optimalizálása.
Aranykorát éri Magyarországon az egyedi gépek tervezése és építése, amit jórészt a gépjárműipar csillapíthatatlan beruházási igénye hajt. A gépgyártás felfutásával párhuzamosan növekszik a részegységek gyártóinak forgalma is – a piaci konjunktúrából azonban csak a megbízható és magas technológiai szintet képviselő termékek előállítói tudnak hasznot húzni.