Volt mit ünnepelni

Partnertalálkozóval és szakmai nappal ünnepelte 90. születésnapját a magyarországi SKF-képviselet

2018. október 18., csütörtök, 06:00

Címkék: big data csapágy e-commerce e-kereskedelem felhő felhőalkalmazás felhőplatform hamisítás intelligens csapágy ipar 4.0 karbantartás SKF

A rendszerváltás környékén gombamód szaporodó képviseletek és hazai tulajdonú vállalkozások közül nem sokan érték meg 20. vagy 25. születésnapjukat, ezért a piaci versenyben talpon maradók joggal ünneplik mostanában a jubileumot. De még ezeken is túltesz egy olyan vállalkozás, ami a 20. század megannyi vihara ellenére 90 éve megszakítás nélkül működik Magyarországon. A felgyülemlett, rengeteg tapasztalatról és a jövőbeni tervekről Szabó Tamás, az SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt. vezérigazgatója beszélt a TechMonitornak.

TechMonitor: Engedd meg, hogy először a szakmai nap sikeréhez gratuláljak!

Szabó Tamás: Köszönöm, valóban, még engem is némileg meglepett a jelentkezők nagy száma. 180 meghívottat terveztünk vendégül látni, és ehhez képest mintegy 300 partnerünk látogatott el a szakmai napunkra. Napjainkban divatja van 20-25 éves jubileumokat tartani, ezekhez képest talán nagyobb érdeklődést tudott kiváltani az, hogy egy cég immár 90 éve van jelen Magyarországon. A nagy érdeklődés másik oka az lehet, hogy nagyon szoros kapcsolatot építettünk ki és tartunk fenn mind a közvetlen vásárlóinkkal, mind a viszonteladó partnerekkel. Kiállításokon már régóta nem veszünk részt, és azt veszem észre, hogy a szakmai napokkal fűszerezett kapcsolattartási forma hatékonyabb. Ezzel az ünnepséggel ugyanakkor magunknak is tartoztunk: a 90 év mellett vétek lett volna szó nélkül elmenni. Figyelnünk kellett ugyanakkor arra is, hogy mind a 300 vendég megkapja azt a szakmai információt, ami miatt megérte neki egy napra elszakadni a mindennapi munkától.

Ha visszamegyünk az időben, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a 20. század elején az SKF-nek már minden kontinensen volt képviselete; hogy csak egy példát említsek: a chilei SKF-képviselet tavaly volt 100 éves. Nem megszokott stratégia volt ez a terjeszkedés 100 évvel ezelőtt, amikor elutazni sem volt egyszerű egy másik földrészre, nemhogy üzletelni ott.

Szabó Tamás, az SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt. vezérigazgatója

Hogyan jellemeznéd röviden a mindenki által csak csapágygyártóként ismert SKF cégprofilját?

Azt mondanám, hogy az SKF komplex megoldásokat szolgáltat mindenfajta forgómozgáshoz. Jó lenne, ha ez minél szélesebb körben elterjedne, mert a vevőink jelentős részénél a beszerzés és a karbantartás élesen elkülönül egymástól. Ez nem helyes szemlélet. A beszerzés néhány eurócentet is fontos kritériumként kezel, pedig ez azonnal megdől, ha figyelembe vesszük a várható karbantartási költségeket is. Nem beszélve arról, hogy egy kombinált termék- és szolgáltatáscsomag választása mennyivel több hozzáadott értéket jelent a vevő számára, mint egy csapágy önmagában. Nem könnyű átformálni a gondolkozást, de vannak már előremutató példák Magyarországon is.

Milyen szektorokból származik az idei rekordárbevétel?

Erre most egyszerű választ tudok adni: minden kulcsfontosságú szektorunk növekszik. Két számjegyű növekedéssel számolok 2018-ra, és a forgalom mintegy 80%-a továbbra is a csapágy-értékesítésből származik. Az autóiparban köztudottan alacsony az árrés, de idén azt tapasztaljuk, hogy ott is fejlődni tudunk, ami azért is jó hír számunkra, mert a gépjárműgyártás egyfajta ipari indikátorként is felfogható: ha az autóiparnak jól megy, akkor az maga után húzza a többi iparágat is. Látszanak már azok a jelek is (például a megrendelésállományban), hogy elértük a jelen növekedési fázis maximumát. Ez a volumen még fenntartható egy darabig, de már most érdemes felkészülni arra, amikor befékez majd a gazdaság. Megfelelő szerződésekkel kiküszöbölhető például, hogy ne maradjon majd soktonnányi legyártott termék a raktárakban akkor sem, ha alábbhagy a kereslet.

Az előre gondolkozás részét képezi az is, hogy nem terméket, hanem megoldást szeretnénk értékesíteni, így a vevő nem keres majd olcsóbb beszállítót keresletcsökkenés esetén sem. Az értékesítők felé az az elvárásunk, hogy minden tárgyalásra vigyék magukkal a csapágy-diagnosztikára használt szenzormegoldásunkat, így demonstrálva a rezgésdiagnosztika előnyeit. Ez a belépő szint egy intelligens gyártásba. Ennél már komolyabb szintet képviselnek a komplex rezgésmérő rendszerek, amelyekkel távoli felügyelet és elemzés is megvalósítható. Elméleti szinten ezt sok gyártó cég ismeri, de kevesen alkalmazzák a gyakorlatban, és a térhódítása is lassabb, mint amire én előzetesen számítottam. Kissé érthetetlen, hogy még mindig a tűzoltás és a pillanatnyi költségcsökkentés uralja a gondolatokat, pedig viszonylag alacsony bekerülési költség mellett ki lehetne törni a 22-es csapdájából. A jó példák jellemzően a multinacionális cégeknél találhatók meg.

Hogyan változnak az értékesítési csatornák a 21. században?

Az első viszonteladói szerződéseket több mint 25 évvel ezelőtt kötöttük meg, és azóta megszűrte magát a piacunk. A legerősebbek maradtak talpon, és most ők számítanak a partnereinknek. Érkeztek azonban külföldi kereskedők is (jellemzően akvizícióval), ezáltal létrejött egyfajta egyensúly, amin nem is tervezünk változtatni. Talán csak akkor, ha egy partner nem hozza a várt piacfejlődést – néhány éve volt példa arra, hogy ilyenkor nem újítottuk meg vele a szerződést. Külföldön most a nagyobb kereskedőcsoportok komoly felvásárlási hullámba kezdtek, ami könnyen begyűrűzhet majd Magyarországra is.

Bár a webshopok jelentősége továbbra is hagy kívánnivalót maga után, a digitalizációban komoly lehetőségeket látok. A vállalatirányítási rendszerek összekapcsolása meglehetősen elterjedt és biztonságos megoldás, számos viszonteladó partnerünkkel működik, és közvetlen vevőktől is tapasztalunk ilyen törekvéseket. Ez jelentősen lecsökkenti a papírmunkát, és felgyorsítja a beszerzési folyamatokat.

Az elektromobilitásra, illetve az ipar 4.0 koncepcióra vonatkozó megatrendek miként befolyásolták az SKF termékfejlesztését?

Mivel nem a végtermék előállítói vagyunk, minden TIER-1-es beszállítóval kapcsolatban állunk, és ezek termékfejlesztésében részt is veszünk. Az anyag tekintetében nem lehet csodát tenni, a csapágyak acélból készülnek – bár vannak kerámia és műanyag csapágyaink, de ezek részaránya nem maghatározó. A geometria terén azonban folyamatos a fejlődés. Kevesen tudják, hogy századmilliméteres tűrések megváltoztatása milyen hihetetlenül nagy hatással tud lenni a súrlódásra és a várható élettartamra. Ugyanez igaz az optimális kenést támogató rendszereinkre is. Az arany háromszögként is emlegetett Big Data, felhőplatform és szenzortechnológia egyre intenzívebben szivárog be minden területre, és nagyon leegyszerűsítve ezekre épül az SKF intelligens megoldáscsomagja is.

Külön terület az ipar 4.0 koncepcióhoz kapcsolható eszközmenedzsment szolgáltatás, amivel egy teljes gyáregység eszközparkját fel tudjuk mérni, meg tudjuk határozni a teljesítmény szempontjából kritikus berendezéseket, és ezek alapján javaslatokat tudunk tenni a termelékenység javítására.

Milyen károkat okoz a hamis távol-keleti csapágyak behozatala?

A hamisítás hosszú ideje számít neuralgikus pontnak minden komolyabb csapágygyártó számára, de azt gondolom, Magyarország a kevésbé fertőzött országok közé tartozik. Együttműködünk minden érintett hatósággal és szervezettel, és azt tapasztalom, hogy egyre javul a helyzet, ami talán a tudatosság növekedésének a jele. Nem mindenhol ilyen jó a helyzet: Európában is ismerünk nehéz helyzetben lévő országokat, de Afrikában sok helyen a 20-30 százalékot is eléri a hamis csapágyak aránya.

Miként képzelitek el a következő 90 évet?

Nehéz több emberöltőre előre tekinteni. Magyarországon nem tervezünk radikális változtatásokat. A piaci részesedésünk van olyan magas, amit csak hatalmas befektetésekkel lehetne tovább növelni. Az anyacégnél látok olyan törekvéseket, hogy a gyártást teljes mértékben automatizálják, és bár minden termékcsoport fontos, egyfajta profiltisztítás is zajlik éppen. A lineáris technológiákkal foglalkozó üzletág például a közelmúltban került értékesítésre. Ki kell mondani, hogy a csapágyból élünk, és minden tevékenységünknek – a tömítések gyártásától a tanácsadásokig – a csapágyeladások növekedését kell szolgálnia, az képez ugyanis olyan alapot, amire a többi szolgáltatásunk épül.

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek