Maradtak még ütőkártyák a bizonytalan időkben?

A 2019-es EMO Hannover szakkiállítást a két évvel ezelőtti rekordszámok lendítették túl a nehézségeken.

2019. október 22., kedd, 06:00

Címkék: autógyár autógyártás autóipar autóipari beszállító EMO Hannover fémmegmunkálás kiállítás szerszámgép szerszámgépipar

2019. szeptember 16-21. között 150 országból mintegy 117 000 gyártástechnológiai szakember látogatott el a világ vezető fémmegmunkálási szakkiállítására. A csarnokokat alapvetően pozitív hangulat uralta és sok kiállító cég kellemesen csalódott a standok a vártnál nagyobb forgalmában.

„Az idei EMO szakvásár a fellendülés éveiben megrendezett előző, 2017-es EMO sikereire épült – jelentette ki Carl Martin Welcker, az EMO főbiztosa. – Az elmúlt néhány hónap visszafogott gazdasági várakozásaival összefüggésben a részvételi arány mérsékelt visszaesését sikernek kell elkönyvelnünk. Különösen az tölt el nagy örömmel, hogy tovább növekedett a külföldi résztvevők aránya.” Az EMO Hannover tehát ismét stabil szigetnek bizonyult a háborgó tengeren és támpontot adott a gyártástechnológia továbbfejlesztéséhez.

Vegyes hangulat – a beruházási hajlandóság továbbra is kedvező képet mutat

A széles ügyfélkörrel rendelkező kiállítók elégedetten zárták a kiállítást. „Hihetetlen volt idén az érdeklődés a standunk iránt – újságolta dr. Wolfgang Heuring, a Siemens mozgásvezérlő üzletágának vezérigazgatója. – Nem lehet okunk a panaszra az eredményekkel kapcsolatban. Úgy tűnik, hogy a gépjárműipar iránt nagyobb mértékben elkötelezett vállalkozások már kevésbé jól készültek fel a helyzetre. „Az autóipari beszállítók – a piac jövőképével kapcsolatos általános bizonytalanságokra tekintettel – vonakodtak felvállalni a vásári részvételt – jegyezte meg dr. Christian Lang, a Liebherr-Verzahntechnik vezérigazgatója. – De a standunkon az ügyfelekkel folytatott megbeszélések továbbra is tartalmasnak és nagyon ígéretesnek bizonyultak a jövő vonatkozásában.” Míg néhány kiállító az autóipar történelmi paradigmaváltásáról beszélt, amelyet még nem sikerült egyértelműen kiismerni, addig más kiállítók arról számoltak be, hogy a vásáron sikeres tárgyalásokat folytattak az autógyárak képviselőivel.

Az EMO Hannover nyitónapján aggodalomra adott okot az a hír is, hogy sok ügyfél csökkentette az utazási költségkeretét. Ennek ellenére a kiállításon részt vevők körében változatlanul magas (58 százalék) volt a vállalatvezetők aránya, ami szinte megegyezik a két évvel ezelőtt regisztrált számmal. A vezetők mintegy fele érkezett konkrét beruházási tervekkel Hannoverbe, a külföldi vendégek esetében ez a szám még magasabb, 62 százalék volt. A résztvevők 25 százaléka adott ténylegesen megrendelést a vásár ideje alatt, vagy tervezi azt a közeljövőben megtenni. Ezenkívül további 20 százalék szándékozik beruházni a későbbiek során. „Sok megbeszélést folytattunk a konkrét vevői igényekre összpontosítva – emlékezett vissza Matthias Funk, a Heplius Vertriebsgesellschaft vezérigazgatója. – Sok felhasználó gondosan mérlegeli, hogy mely tőkebefektetésekre van szüksége ahhoz, hogy a jövőben a legmegfelelőbb pozícióba kerüljön.”

A fő hangsúly a rugalmas gyártásba, a gyártóberendezésekbe, a szerszámokba és az automatizálásba történő beruházásokra összpontosult. „Először meg kell ismernünk, hogy mi történik az iparban, majd az EMO végén meghozzuk a befektetési döntéseket – mondta Kiyokazu Sugiyama a Nissan Motor Co. Ltd. cégtől. „Ha megtaláljuk azt, amit keresünk, azonnal készen állunk az üzletkötésre” – tette hozzá Gebhard Debor, a Linde Hydraulics termelési vezetője.

Erős ázsiai jelenlét Hannoverben

Az ágazat zászlóshajójaként az EMO Hannover erős nemzetközi profillal rendelkezik. A résztvevők több mint fele érkezett külföldről, akik majdnem egyenlő arányban származtak egyéb európai, illetve tengerentúli országokból. A 2017-es EMO-hoz képest 20 százalékkal növekedett a tengerentúli látogatók száma. Ezen belül is Ázsia – nem meglepő módon Kína, Japán, Tajvan és India – került a ranglista élére olyan hatalmas ugrással, hogy az ázsiai vendégek a külföldről érkező látogatók csaknem egyharmadát tették ki. „A rendkívül erős nemzetköziség rendkívül globális légkört teremtett a standunkon” – jegyezte meg dr. Stefan Brand, a Vibemer Werke vezérigazgatója. Ez a tendencia egyértelmű összefüggésben van az ázsiai kiállítók számának növekedésével. Az idei fémipari világvásárt nagy számban keresték fel olasz, lengyel, svéd, orosz és török látogatók is.

A digitalizáció és az automatizálás érája

„Az idei EMO ismét új lendületet adott az innovációknak” – jelentette ki Lothar Horn, a Paul Horn GmbH ügyvezető igazgatója. A gyártástechnológia innovációs platformjaként az EMO felé elvárás, hogy felvázolja az elkövetkező évek tendenciáit és ezt a küldetését idén is siekresen teljesítette. „A jövő gyártását mozgató intelligens technológiák” vásári mottó pontosan visszatükrözi az iparág előtt álló legfontosabb kérdéseket. „Az ügyfelekkel folytatott sok megbeszélésünk során kiderült, hogy a holisztikus folyamatláncra való összpontosítás, beleértve a digitális szolgáltatásokat is, releváns hozzáadott értéket teremt az ügyfelek számára” – mondta Christian Thönes, a DMG Mori AG igazgatóságának elnöke. Ezt a gondolatot gyakorlatilag minden kiállítási szegmens osztotta. „Rendkívül pozitív fogadtatása volt az Ipar 4.0 alkalmazásnak számító felhő alapú szimulációs és felügyeleti eszközöknek” – kommentálta Marie-Sophie Maier-Wember, a Haas Schleifmaschinen GmbH vezérigazgatója. Az IoT-platformok és -alkalmazások, a digitális ikerpárok, a mesterséges intelligencia (AI), az edge computing, valamint a felhőalapú számítástechnika csúcstermékei szinte minden standok megtalálhatók voltak.

Mindez arra is egyértelmű jelzés volt, hogy mennyit változott az ipar és vele együtt a szakvásár két év alatt. Ez különösen a 9. csarnokban vált szemléletessé, ahol a kutatás és a gyakorlati felhasználás területeinek találkozása nagyszámú látogatót vonzott a világ minden tájáról. „A beszélgetésekből származó ötletek remélhetőleg a jövőbeli kutatási projektekbe is beépülnek majd – jelentette ki prof. Berend Denkena, a Gyártástechnológiai Akadémiai Egyesület (WGP) elnöke és a Gyártástechnológiai és Szerszámgépipari Intézet (IFW) vezetője. – Egyértelmű, hogy a digitalizálás és az automatizálás kövezi ki az utat a jövő gyártása irányba.”

Az idei EMO az első AI alkalmazásokat is bemutatta a Start-up szakcióban. Az AI és a gépi tanulás iránti erős érdeklődés, valamint a jövőkép megismerésének vágya a kísérő rendezvényeken és fórumokon is érezhető volt, amelyeken nemcsak az AI, hanem az additív gyártás, az ipari tárgyak internete (IIoT), az 5G és nem utolsósorban az OPC UA vagy az umati (a szerszámgépek és az átfogó informatikai rendszerek közötti új szabványos interfész) kérdésköre is górcső alá került. Kiemelkedő érdeklődés övezte a 70 nemzetközi cég és 110 gép réstételével megtartott umati betétprogramot, amely először mutatta be, hogy a gépek és az IT rendszerek közötti univerzális interfész minden terméktípuson működhet. Az umati projektmenedzsere, dr. Alexander Broos szerint „a partnerek és ügyfelek pozitívan reagáltak az umati megjelenésére, a bemutató tehát nagy piaci lökést adott nekünk. A következő feladatunk az, hogy minél előbb elkészítsük az OPC UA Companion Specification modellt is.”

Ablak a jövőre

„Az aggodalmakkal ellentétben végül is pozitív érzésekkel zártuk a kiállítást – zárta a beszélgetést Carl Martin Welcker, az EMO főbiztosa. – A szakvásár továbbra is vonzó lehetőség a gyártástechnológiai közösség számára és megerősítette, hogy a piacon továbbra is igány mutatkozik a tőkebefektetésekre. A politikai bizonytalanságok ellenére az ipar aktívan foglalkozik a jövő kihívásaival és eltökélt szándéka, hogy hozzájáruljon a problémák megoldásához.

A soron következő EMO szakkiállítást 2021. október 4-9. között Milánóban rendezik meg.

www.emo-hannover.de

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek