Bystronic Kompetencia Napok 1. rész

Keményen odavágnak a legújabb svájci fejlesztések

2015. augusztus 17., hétfő, 05:30

Címkék: Autorel Bystronic CO2 lézer fémlemez-megmunkálás fiber lézer ipar 4.0 kompetencia napok lézeres vágás

A Bystronic immár hagyományosnak mondható, Kompetencia Napokra hallgató házi kiállítása 2007-ben indult útjára. A rendezvénysorozat célja nem pusztán a svájci gyártó technológiai újításainak, hanem annak az ipari trendnek a szemléltetése is, amely során a hangsúly a gépekről a teljes értékteremtő folyamat felé tolódik el. A TechMonitor idén is meghívást kapott a niederönzi Kompetencia Napokra. Helyszíni beszámolónkat sorozatban közöljük.

A nyugat-európai gépgyártó üzemek megszokott látványától egyik irányban sem eltérő Bystronic székhely esetében is az egyik legelemibb kérdés az volt, hogy a gépelemek gyártását vajon a cég saját gépeire bízzák-e? Örömmel jelenthetjük, hogy jórész igen: a gépelemek, például a lemeztartó tüskék vágása saját gépekkel, Byjet Smart 3015, illetve ByStar 4020 lézervágókkal történik, amihez egy ByTrans lemezkiszolgáló egység is tartozik.

A niederönzi üzem raktárra nem gyárt, minden gépnek előre megvan a vevője. A pótalkatrészekből ellenben bőséges készletekkel – elmondások szerint 5 000 tétellel – rendelkezik a cég, így érhető el a rövid (Magyarországon az alkatrészek 98 százalékában 24 órán belüli) szállítási határidő. Az elkészült gépeket jellemzően teherautóval, vagy konténerben szállítják a gépeket Európába, vagy a tengerentúlra.

A gyárban minden szerelési hely saját áram- és gázellátással rendelkezik. Mint egy korszerű autógyárban, minden munkaállomáson egyetlen munkafázis történik, tehát nem egy ember épít fel egy gépet, hanem minden munkaállomáson más-más alkatrészek kerülnek bele. A hidak összeszerelését egyetlen alkalmazott végzi, és körülbelül 20 munkaórát vesz igénybe. A rezonátorok tesztelése közben keletkező hővel fűtik részben a kettes és hármas üzemcsarnokot. A tesztelést úgynevezett tisztatérben végzik, ahol túlnyomás uralkodik, így a kinti szennyező anyagok nem juthatnak be a helyiségbe. Egy rezonátor megközelítőleg 35 munkaóra összeszerelési igényű.

A Bystronic piaci helyzetéről és vállalati filozófiájáról Jean-Pierre Neuhaus kommunikációs igazgató külön is beszélt a TechMonitornak.

TechMonitor: Milyen céllal indították el a saját házi kiállításukat?

Jean-Pierre Neuhaus: Számunkra a kétévente megrendezett hannoveri EuroBLECH a legfontosabb szakkiállítás, ahol minden aktuális innovációnkat a nagyközönség elé vihetjük. Az EuroBLECH nélküli évekre azonban létrehoztuk a saját házi kiállításunkat, ahol a saját központunkban mutathatjuk be a vállalat átfogó kompetenciáját. Idén 46 országból nagyjából 900 vendéget hívtunk meg a Technológiai Napokra, amit a kétnapos Beszállítói Találkozóval egészítünk ki.

Mi a fontosabb jelenleg, a gépek felszereltsége és minősége, vagy a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások?

Talán kicsit korai erről beszélnünk, de azt hiszem, hogy jelenleg éppen egy elmozdulás zajlik, aminek során a hangsúly a gépekről a teljes folyamatra tolódik át. Ügyfeleink jelentős része kisebb műhelyek közül kerül ki, akik pontosan tudják, hogyan kell fémet vágni, vagy hajlítani és evidens, hogy mindezt mi is tudjuk, de nekünk komolyabb hozzáadott értéket kell számukra kínálni. Megoldást kell nyújtanunk az értékteremtő folyamat minden mozzanatára. A közeljövőben ez a hozzáadott érték sokkal fontosabbá válik, mint önmagában a gép.

Mi a véleménye az ipar 4.0 koncepciójáról? Felkészült a Bystronic a termelési környezetekben zajló változásokra?

Az ipar 4.0 bizonyos értelemben egy természetes fejlődési lépcsőfok, hiszen feltételezi, hogy volt előtte első, második és harmadik ipari forradalom is. A koncepció nagy vonalakban azt vázolja fel, hogy minden elérhető termelési adat egyetlen adatfolyammá áll össze, és egyetlen platformon értelmezhetjük és ellenőrizhetjük azokat. Ez hatalmas versenyelőnyt jelentene az ezt megvalósító vállalkozásoknak. Ahogy az előbb is említettem, természetesen fontos marad a gép, de adatáramlás nélkül egyetlen gép sem lehet termelékeny. Aki a jövőben is versenyképes akar lenni, annak döntéstámogató rendszereket kell beépíteni a termelésbe is.

Ez a váltás sok vállalatnál egyben generációs váltással is együtt jár. A formálisabb munkamegosztást preferáló alapítókat idővel felváltja a második generáció, akik teljesen másképp gondolkodnak az üzletvezetésről és magáról az üzletről. Nem is olyan régen még mindenki prospektusokat kért a gépekről, ma már senki sem igényli ezeket. Az ügyfeleink hozzáállása változik, mert az ő ügyfeleik igénye is megváltozott. A technológiai változásokat sokkal könnyebb a szemléletbeli változással karöltve elfogadtatni. Az Optimizer, az Observer, vagy a Plant Manager olyan puzzledarabok, amikből egy optimális termelési rendszer állítható össze.

Milyen mértékű konkurenciát jelentenek a Bystronic számára a távol-keleti gépgyártók?

Nem földrajzi elhelyezkedés alapján csoportosítanám a versenytársakat, hanem technológia szerint. A CO2-lézerekről a fiber lézerek felé mozdul el az iparág, és míg korábban 6-7 versenytársunk volt, most száznál is több, hiszen fiber lézervágót sokkal könnyebb építeni. Hogy ebből a százból mennyi lesz a jövőben is versenytársunk, az jó kérdés, mert a megfelelő szervizt és szolgáltatásokat nyújtani már sokkal nehezebb. Az alaptechnológia egyszerűsödésére a folyamat-optimalizáló szolgáltatásokkal kell reagálnunk.

A gépgyártás tekintetében nemcsak a Távol-Kelet, hanem az USA, Törökország és Kelet-Európa is figyelemreméltóan erősödik. Természetesen ezek között vannak nálunk sokkal olcsóbb versenytársak is, de minden vevőnek el kell döntenie, hogy csak egy gépet akar venni, vagy egy megbízható és stabil gépet kíván vásárolni. A magasabb ár komoly értéket takar.

Milyen piacokra koncentrál a jövőben a Bystronic? Ázsia 18%-os forgalom-részesedése kissé alacsonynak tűnik egy globális gépgyártó részéről.

Valóban Kínában kerül értékesítésre a szerszámgépek fele, de számunkra minden piac célpiacnak számít. Hiába trend a gyártáskihelyezés, Európa továbbra is erős feldolgozóiparral rendelkezik, hiszen fejlett technológia és infrastruktúra, képzett munkaerő, valamint politikai stabilitás jellemzi. A potenciál mindenesetre látszik mind Ázsia, mind Dél-Amerika esetében, és a 18% minden bizonnyal növekedni fog. Már jelen vagyunk olyan kevésbé fejlett országokban is, mint Vietnam, ahol egyelőre képzetlen a munkaerő, kezdetleges az infrastruktúra és gyenge az ipar, ezért egyelőre kevés gépet tudunk értékesíteni. Ázsiában nehéz a piacra lépés, és a siker időtávját nehéz előre jelezni. A változások ott is felgyorsultak, Kínában néhány éve még felesleges volt automatizálásról beszélni, ma már az automatizálási rendszerek értékesítése tekintetében is piacvezető.

A Bystronic számára mi a kedvezőbb, saját leányvállalattal, vagy képviselettel jelen lenni egy-egy országban?

A cég alapkoncepciójának számít, hogy minél közelebb szeretne lenni az ügyfeleihez és helyi értékesítést és szervizt épít ki mindenhol, mert a nyelv és a kultúra ismerete elengedhetetlen. Lépésről lépésre haladunk, a legfontosabb, hogy olyan képviselettel rendelkezzünk, ami a cég filozófiáját is képes továbbadni, nemcsak a gépeit. Az értékesítéshez és a szervizhez minden támogatást megadunk, és ha jelentős potenciál van az adott piacban, akkor saját leányvállalatra is válthatunk, ahogy ez már megtörtént néhány esetben. Évente 2-3 új képviseletet nyitunk világszerte.

Folytatjuk

www.bystronic.com

www.autorel.hu

Kapcsolódó cikkek:

Bystronic Kompetencia Napok 2. rész

Bystronic Kompetencia Napok 3. rész

Bystronic Kompetencia Napok 4. rész

Bystronic Kompetencia Napok 5. rész

Bystronic Kompetencia Napok 6. rész

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek