Testreszabás bevált rendszerekkel

Megoldások egy kézből a teljes fejlesztési folyamatra

2016. május 20., péntek, 06:00

Címkék: 3D modellezés 3d szimuláció 3DEXPERIENCE platform CAD-Terv Ipar Napjai 2016 műszaki tervezés prototípusgyártás startup tervezői szoftver

Start-up. Ismerős kifejezés? Naponta találkozunk vele, és a kockázati tőke megjelenésének köszönhetően egyre több és több ilyen vállalkozás alakul, amelyek jelentős része egy új termék piacra kerülésével kívánja a vállalkozásának alapjait megteremteni.

De start-up lehet ebben a nézetben egy régóta prosperáló cég is, amely új területek meghódításával kíván piacot nyerni. Minden esetben igaz, hogy az induláshoz kell egy jó ötlet, amelyet aztán már „csak” meg kell valósítani. Ahhoz, hogy beindulhasson az üzlet, mielőbb kell egy kézzelfogható termék. De az értékesítést hamarabb el kell kezdeni, mint ahogy az első termékek becsomagolásra kerülnének. Minden „tegnapra” kellene, olyan minőségben, hogy a leendő ügyfelek azonnal birtokolni akarják azt.

A tapasztalatok alapján a legalaposabban megtervezett projektek kerülnek végül ténylegesen megvalósításra, és jó eséllyel lesznek sikeresek. A tervezés során gondolni kell a folyamat minden elemére a rendelés felvételétől a gyártáson át a kiszállításig, és szükség esetén az ügyfélreklamációk kezelésére is. Egy új ötlet bevezetése során csak a legritkább esetben áll rendelkezésre egy, a teljes folyamatot értő, megfelelő szaktudással rendelkező szakembergárda. A statisztikákat elemezve ami biztos, hogy csak azok a projektek maradnak fenn, amelyeknek van „gazdája”, felelőse. Elvetélt ötlet, hogy a meglévő szakembergárda majd megoldja az új feladatokat, hiszen eddig is minden helyzetben feltatálták magukat. Ez csak akkor igaz, ha egy-egy megbízható, régi dolgozó csak az új kihívások teljesítéséért felel. Ellenkező esetben minden érintett a legkisebb ellenállás felé mozdul, és a jól ismert, bevált területen fog további sikereket hajszolni. A felelős mellett az új területen jártas szakemberek is szükségesek a hatékony megvalósításhoz. Minden egyéb esetben a sikeresség esélye jelentősen csökken.

A szakembereknek megfelelő eszközre is szükségük van a munkájuk elvégzéséhez. Nem csupán irodára, számítástechnikai eszközökre, hanem a fejlesztési folyamatot támogató informatikai megoldásra. Egy olyan integrált rendszerre, amelyben a fejlesztési ciklus minden egyes lépéséhez tartozóan az információk naprakészen elérhetők. Ahol mindig az aktuális verzió érhető el, a módosítások során minden érintett dokumentum, rajz, darabjegyzés stb. aktualizálásra kerül. Nagy a kísértés a „kicsi-olcsó”, és gyakorlatilag csak a részfeladatokat támogató megoldások alkalmazására. Egy dinamikusan fejlődő vállalkozás, részleg esetében azonban gyorsan eljöhet a felismerés, hogy ezek a rendszerek kis költséggel kerültek beszerzésre, de a későbbi működtetésük gazdaságtalanná válik rövid időn belül. Egy új terület indítása, új termék bevezetése esetén a több évre történő tervezés elengedhetetlen, éppen ezért érdemes az informatikai megoldások terén is a hosszú távú elképzeléseknek megfelelő megoldást választani, még akkor is, ha kezdetben nem minden funkció kerül kihasználásra.

Vezetői szempontból nagy a felelősség, hiszen egy-egy döntés jelentős előnyhöz, de akár hátrányhoz is juttathatja a vállalkozást. Felmerül a kérdés: hogyan lehet mégis megtalálni az egyensúlyt, és már a kezdeti lépéseknél a lehető leghatékonyabban, gazdaságilag a legrugalmasabban kivitelezni, megvalósítani a projektet?

Együttműködés nélkül nem megy

A célok meghatározását követően első lépésben a fő-, majd a részfolyamatokat kell megtervezni. A részfolyamatok definiálásával áttekinthetőbbé válnak a feladatok, a kapcsolatok és a meglévő, illetve a hiányzó kompetenciák. Rangsor alapján eldönthető, mely folyamatoknak és milyen mértékben célszerű a csapaton belül maradni, és melyeket érdemes kiszervezni. A feladatok kiszervezése esetén cél az együttműködés kialakítása olyan szakértő partnerekkel, akik a lehető legtöbb feladatot el tudják végezni professzionális módon, valamint az egyes részfolyamatokat a legjobban lefedik a megoldásaikkal. Egyben ezek a partnerek kellően rugalmasan kezelik az együttműködést, és nem a saját, számos esetben rugalmatlan rendszereiket erőltetik a megrendelőre, hanem képesek a megrendelői igények alapján egy rugalmasan bővíthető megoldást kínálni.

A részfolyamatok egyik jelentős eleme a termék fejlesztése a formatervek kialakításától a termék fejlesztésén, a gyártástervezésen keresztül a késztermék gyártásáig. Közismert tény, hogy egy új termék gyártását nem azzal kezdjük, hogy veszünk egy fröccsöntő gépet, beállítjuk rajta a darabszámot, és megnyomjuk a gyártás gombot, mint a fénymásoló esetén a nagy zöld gombot.

A folyamat első eleme a formatervezés, amelyet sokan lebecsülnek. Pedig egy termék eladhatósága napjainkban jobban függ attól, hogyan néz ki, mint a benne rejlő tartalomtól, tudástól. Ez is egy szakma, amelyet nem javasolt „házilag” megoldani, csak ha a megfelelő szakember rendelkezésre áll. A formatervezést követően párhuzamosan elindul a termék tervezése és az elektronikai tervezés. A terméktervezés során a szakemberek életre keltik az ötletgazda és a formatervező által megálmodott terméket. Az elektronikai tervező az elektronikai funkciók, míg a terméktervező a mechanikai funkciók biztosításáért felel. A folyamatba rövid időn belül bekapcsolódnak a szimulációs mérnökök is mind a mechanikai, mind az elektronikai oldalon. Az ő munkájuk segítségével nyílik lehetőség a különböző termékváltozatokat valósághű virtuális környezetben tesztelni, és megbizonyosodni a működésről, teherbírásról, a gyárthatóságról azelőtt, hogy egyetlen prototípus is legyártásra került volna. Minden egyes iterációs lépést, változási igényt a területek képviselői egyeztetnek, és közösen keresnek megoldást.

Közös nyelv a 3D

A csoportok együttműködése akkor a leghatékonyabb, ha közöttük a 3D mint közös nyelv kerül alkalmazásra, és minden szereplő egy informatikai megoldásban dolgozik, amely nem csupán a fenti csoportok munkáját támogatja, hanem a vállalat egészét is. Például a 3D-s modellekből készülő fotorealisztikus képek segítségével a marketingkiadványokon keresztül elkezdődhet az értékesítés úgy, hogy a termék még javában fejlesztés alatt áll. Azonban a leendő ügyfelek már „megérinthetik” azt, és így jelentősen rövidülhet az értékesítési ciklus.

A prototípus gyártása a tervek, 3D-s modellek alapján történik. A tesztek és a módosítási igények bedolgozását követően véglegesítésre kerülnek a gyártáshelyes termékek 3D-s modelljei, amelyek alapján elindulhat a sorozatgyártás tervezése, szimulációja, a gyártáshoz szükséges berendezések, célgépek tervezése, kivitelezése és végezetül a gyártás.

Egy másik nézetben előfordulhat, hogy az egyes területek képviselői, az alvállalkozók vagy akár egy nagyobb cégen belül a különböző részlegek eltérő rendszerekben dolgoznak. Képtelenségnek tűnik, legalábbis igen jó érveket kell tudni felsorakoztatni annak érdekében, hogy egy új termék fejlesztése miatt a jól bevált rendszereket a szereplők lecseréljék. Van, aki azért ragaszkodik a szoftveréhez, mert megszokta, szereti, nem akar megválni tőle, és emiatt gyakran hitviták alakulnak ki. Objektívebb megközelítés, amikor a hatékonyság bánná az eszköz cseréjét. A megrendelői oldalról nézve viszont a különböző rendszerekben készült adatokat egy komplett egészként, egy egységben kell tudni kezelni, melyre célszerű már a projekt indulásakor gondolni. Kevés az az eset, amikor a befektetők részére egy év után „eladható”, hogy azért nem vagyunk elég hatékonyak, mert nem tudjuk egyben kezelni az információkat, és emiatt nem tervezett további befektetésre lenne szükség erőforrás vagy akár további eszközök beszerzése területén.

Külső szakértőre szükség van

Az ötletek megvalósításának az elején logikus lépés az egyes szakterületek által elvégzendő feladatokat külső szakértőkre bízni. Hamarabb célt lehet érni, főleg ha az adott cég nem kizárólag egy részfeladathoz ért, hanem a teljes fejlesztési folyamatra tud megoldást adni a szolgáltatások területén. Ilyen esetben a megrendelő feladata a projektterv szerint a fejlesztés eredményeinek ellenőrzése, végeredményként pedig a gyártáshelyes terveket vagy magát a prototípust kapja. Ezekre az igényekre ad választ a CAD-Terv cégcsoport szolgáltatás portfóliója, amely mögött egy több mint húszfős fejlesztőcsapat és több évtizedes fejlesztési tapasztalat áll.

A kezdeti sikerek után, a következő „generáció” kifejlesztése kapcsán lépésről lépésre felmerül az igény a saját infrastruktúra kialakítására és saját szakembergárda toborzására. Ehhez az első termékek fejlesztése során szerzett tapasztalatokra kell építeni. Ha a folyamat sokszereplős, akkor ezt igen nehéz összefogni. A kezdetekben el kell dönteni és felépíteni a stratégiát annak érdekében, hogy a saját kapacitás felépítése a lehető leghatékonyabban megvalósulhasson. Ha előbb nem, akkor a projekt ezen fázisában kell egy olyan, a vállalat igényeire testreszabott megoldás, amely támogatja a már kialakított folyamatokat, és egy rendszerben kezelhetők a fejlesztési folyamat során „termelt” információk, adatok, tervek, dokumentumok. Ezenfelül a megoldásnak támogatnia kell a hatékony kommunikációt a vállalaton belül, az alvállalkozókkal, ügyfelekkel, megrendelőkkel. A vállalaton belüli kommunikáció segítése a fejlesztéssel foglalkozó kollégákon túl a marketing, az anyagbeszerzés, a karbantartás, a gyártástámogatás, az ügyféltámogatás stb. területén is meg kell valósuljon. Emellett a testreszabott megoldásnak a korábban említett különböző rendszerekben előállított adatok egy platformon belül történő kezelését, integrációját is tudnia kell. A legkézenfekvőbb megoldás egy jó referenciákkal rendelkező, bevált megoldás alkalmazása. A CAD-Terv testreszabott megoldásait többek között a CAD-Terv mérnökei is használják, és a piacon széles körben elismert 3DEXPERIENCE platformra épülnek. A testreszabás keretében a környezet az ügyféligényekre, a folyamatokra optimalizáltan kerül bevezetésre. A CAD-Terv megoldásai lefedik a teljes fejlesztési folyamatot a szolgáltatás és a testreszabott szoftvermegoldások szintjén, amelyek így egy kézből érhetők el.

Keressen minket az Ipar Napjai kiállításon az „A” pavilon 105/A standján 2016. május 24–27. között!

CAD-Terv Kft.

www.cadterv.hu

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek