A lézeres kézi hegesztés egyre inkább teret hódít Magyarországon is, köszönhetően annak az előnynek, hogy lényegesen leegyszerűsíti a műveletet, vagyis nincs szükség olyan mélyreható hegesztési ismeretekre és tapasztalatra, mint a hagyományos hegesztés esetében. Az új, hazai fejlesztésű lézeres kézi hegesztőállomásról Makkos Levente, a TRUMPF Hungary Kft. gépértékesítő mérnöke beszélt a TechMonitornak.
A birminghami székhelyű Sertec néhány éve vásárolta meg az Ászáron található Wild Manufacturing Hungary Bt. autóipari beszállítót, amelyet ma már Sertec Auto Structures Hungary Bt. néven ismerhetünk. A projektek kifutása miatt gyakran válik feleslegessé egy vagy több, az autóipari sztenderdek miatt amúgy kiváló állapotban lévő berendezés, amelyek még bőséges hasznot hoznak új tulajdonosaiknak. Akárcsak a minőség, az online aukció útján történő gépértékesítés is sztenderddé vált a Sertec életében.
Az elektromos autók iránti kereslet folyamatosan növekszik. Emiatt újszerű alkatrészekre van szükség és tökéletesíteni kell a gyártásukat. Például az érzékeny akkumulátorokat akkumulátortálcák védik a külső hatásoktól – még ütközés esetén is. Azonban kevés megfelelő hegesztőeljárás áll rendelkezésre az alkalmazott alumínium alkatrészek tömített és vetemedésmentes összekapcsolásához. A Fronius újonnan létesített Prototípus Központja éppen az ilyen és ehhez hasonló alkalmazásokra specializálódott.
A Magyar Hegesztési Egyesület Elnöksége a COVID-19 járvány terjedése, az Országgyűlés és a Kormány intézkedései alapján úgy döntött, hogy a korábban 2020. tavaszára meghirdetett XXX. Jubileumi Nemzetközi Hegesztési Konferenciát 2021. január 28–30. között online módon tartja meg.
Az elektronika, a tömegkommunikáció és a felgyorsult ipari fejlesztések korában egyre nagyobb szerepet játszik az emberiség által legrégebben ismert fém. Az ipari fémek közül a súlyához viszonyítva a réz rendelkezik a legjobb elektromos és hővezetési tényezővel, ezenkívül jól formálható, korrózióálló, és teljes mértékben újrahasznosítható. Az elektromobilitás térhódítása is a réz „kezére játszik”, hiszen egy akkumulátoros e-jármű átlagosan háromszor több rezet tartalmaz, mint egy hagyományos. Molnár Zsolt, a TRUMPF Hungary Kft. Lézertechnika Divízió értékesítő mérnöke a réz hegesztésére kifejlesztett legújabb lézerforrásokról beszélt a TechMonitornak.
Szakmai rendezvényeket a megalapítása óta szervez az ipari és hegesztési gázokat gyártó Messer, de öt évvel ezelőtt ez a kezdeményezés kinőtte eredeti kereteit. Egy olyan Innovációs Fórum indult útjára, ami az adott év legelőremutatóbb előadásait gyűjti egy csokorba és adja át ezt a tudásanyagot a gyakorló mérnököknek. Az Innovációs Fórum küldetése a hazai és nemzetközi kutatási projektek bemutatása, illetve a szakvásárokon tapasztalt trendek ismertetése. A 2019. november 28-án rendezett idei Fórum rekordot döntött a 187 jelen lévő hegesztés- és lézertechnikai résztvevővel.
Mivel az autóipartól az energetikáig gyakorlatilag minden iparágban gombamód szaporodnak az elektronikus funkciók, a gyártók egyre több rezet használnak fel, és keresik a megoldást azokra a nehézségekre, amelyek jelenleg az anyag hegeszthetőségével kapcsolatban fennállnak. A réz a hegesztés során a lézersugár nagy részét visszatükrözi, ami rendkívül megnehezíti az anyag szabályozott hegeszthetőségét. A rézhegesztés megújításának lehetőségeiről Szabó Balázs, a TRUMPF Hungary Kft. lézertechnikai üzletágának értékesítési vezetője beszélt a TechMonitornak.
Az MKIK GVI (Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet) 2019 májusában készült felmérése 6 781 vállalat megkérdezésével azt vizsgálta meg, hogy miként viszonyulnak a magyarországi cégek az automatizáláshoz és az új technológiák bevezetéséhez.
A „Welding To Go“ (WTG) 1200 cellában egy KR AGILUS sorozatú KUKA KR 6 R700 sixx robot hegeszt. A mini robotcellát a Paul von der Bank GmbH nevű integrátor cég fejlesztette ki. Az 1200x800 mm-es Euro raklapnyi méretével a WTG 1200 cella a legkisebb védőgázas hegesztésre szolgáló robotcella a piacon. A cellába – az ügyfelek igényeitől függően – beépíthető a KR AGILUS sorozat bármelyik, a feladathoz ideális kisrobotja. A rugalmasságot lehetővé teszi a nyílt operációs rendszer és a sokoldalúan bővíthető programozási környezet. A cellában egy 6 kg teherbírású és 706 mm hatótávolságú KR 6 R700 sixx robot végzi a munkáját. A KR AGILUS sorozat robotjait következetesen rendkívül magas munkavégzési sebességre tervezték. A WTG 1200 tolóajtói választás szerint automatikusan vagy manuálisan nyithatók. Ezt követően helyezi be a dolgozó a részegységeket a hegesztőberendezésbe. Az ajtó bezárását követően kezdi el a robot a hegesztést. Automatikus gyártás közben a gépkezelő manuálisan előkészítheti a következő részegységeket. Ezáltal a mini robotcella a termelés egyértelmű, akár max. 50 százalékos növeléséhez vezetett. A kisrobot ismétlési pontosságának köszönhetően a hegesztési varratok minősége is egyértelműen javult.
Az autóipari csaphegesztő rendszerek terén globális állovasnak számító Nelson Automotive bejelentette, hogy az ügyfelek, a részvényesek és a partnercégek érdekeinek megfelelően teljes márkaváltást hajt végre.
Az autóipari csaphegesztő gépek gyártásban éllovas Nelson Automotive jelentős szerződést kötött a Daimler AG-vel, aminek eredményeképpen a berendezések kulcsfontosságú szerepet játszanak majd a Mercedes-Benz C és S osztályú járműveinek gyártásában.
Öt napra Brno vált az ipar és a modern gyártástechnológia európai fellegvárává. A 32 országból származó 1 651 kiállító több mint 45 ezer négyzetméteren mutatta be termékeit és megoldásait a több mint 80 000 látogató számára.
Sokszor írtunk már arról, hogy a robotizálás napjainkban már nem a nagyvállalatok kiváltsága, hanem a kis- és középvállalatok esetében is reális alternatíva. Bizonyos feltételek megléte esetén még nagyszériás termelés sem kell hozzá – ahogy az cikkünkből is kiderül. Robotból és hozzáértő integrátorból tehát hamarosan nem lehet túl sok. Ezért is örömteli, hogy új integrátorral és egy – a hazai fémipari körökben jól ismert – képviselettel bővült a hegesztőrobot-cellákat gyártani képes vállalkozások köre.
A releváns iparági szegmensek (gyártók és beszállítóik) köré csoportosított témakörök, valamint a teljes folyamatszekvenciák bemutatása mellett a szervezők még nagyobb figyelmet fordítottak a kompozitanyagokra, a hibrid megoldásokra és a könnyűszerkezetes gyártásra.
Magyarország legnagyobb ipari seregszemléjén valamennyi olyan ágazat részt vett, amely vezető szerepet játszik az ipari digitalizáció, más néven az ipar 4.0 térhódításában. Megkérdeztük a kiállítókat a kiállítás sikerességéről.
2016. október 3–7. között immár 58. alkalommal nyitotta meg kapuit Közép-Európa vezető ipari termékeket és technológiákat bemutató gépipari szakvására. Brnóban a gépgyártás és szerszámkészítés, hegesztés, műanyagipar, öntészet és felületkezelési technológiák legújabb trendjeit láthattuk az MSV-n és a hozzá kapcsolódó ipari kiállításokon.
Az Indupro Kft. szakemberei a lézeres megmunkálásban látják a jövőt, és úgy gondolják, hogy a lézer alkalmas esztétikus varratok készítésére utómunka nélkül. A tapasztalatok szerint az ügyfeleknek főleg a hibátlan külső megjelenésű varratok keltik fel a figyelmét, ezért a cég nagy energiát fordít arra, hogy olyan varratokat kísérletezzen ki, melyek külalakra egy hajlított sarokra emlékeztetnek. A tökéletes hegesztési varratok elérésének titkairól Piheni Zsolt műszaki igazgató beszélt a TechMonitornak.
Az autógyártók egy ideje felismerték, hogy az autók karosszéria súlyai jelentősen csökkenthetők melegen sajtolt edzett acélok alkalmazásával. Acélok használatával nagyobb szilárdságot érhetünk el, sokkal kevesebb anyagfelhasználás mellett az eddig alkalmazott módszerekkel szemben, amivel kevesebb üzemanyagfogyasztást és nagyobb biztonságot tudunk elérni.
Az automatizált robotrendszereket gyártó Igm Kft. 20 százalékkal növelte gyártókapacitását Győrben, a fejlesztésre 855,5 millió forintot fordítottak.
Egy autógyártó üzemben olyan eszköz alkalmazásának lehetőségét keresték, amellyel minimális vizsgálati költségek mellett lehet garantálni és dokumentálni a lézerhegesztéses varratok 100 százalékos hibamentességét.