Alkatrészek töredékidő alatt

Foglalt helye van a 3D nyomtatóknak az egyedi autóépítők és tuningműhelyek polcain

2016. március 27., vasárnap, 21:40

Címkék: 3D nyomtatás 3d szkenner additív gyártás AMTS Artec Spider 3D szkenner autóalkatrész freedee HUNGEXPO közvetlen digitális gyártás makerbot

Hatalmas sikerrel zajlott múlt hétvégén az Autó, Motor és Tuning Show a Hungexpo pavilonjaiban. Idén először az egyedi digitális gyártástechnológiák is bemutatásra kerültek, lehetőség volt kipróbálni professzionális 3D szkennereket és működés közben megfigyelni asztali és ipari 3D nyomtató készülékeket.

Az autó- és motorrajongók egyik legnagyobb éves rendezvénye a hagyományosan a Hungexpo-n megrendezésre kerülő AMTS, amelyen a hazai autó, és motortuning-műhelyek, valamint autós különlegességek kerülnek bemutatásra a nagyközönség számára. Idén egy újabb érdekességgel bővült a kínálat: a FreeDee révén a digitális additív gyártási technológiák, azaz a 3D szkennelés és a 3D nyomtatás is bemutatásra került a háromnapos show-n.

Az A pavilon közepétől nem messze helyezkedett el a FreeDee 3D nyomtatás és 3D szkennelés standja, ahol a folyamatosan működő Makerbot 3D nyomtatók mellett egy Artec Spider nagyfelbontású 3D szkenner is bemutatásra került. A nagyformátumú Makerbot Replicator Z18 gép szekrény méretével hangsúlyos szerepet kapott a kiállításon, szinte minden elhaladó tekintet megakadt a zümmögő 3D nyomtatókon. A gépek az alkalomhoz illően autóipari alkatrészeket nyomtattak, volt itt V8-as motorblokktól kezdve turbófeltöltőn át sebváltóig minden; az egyetlen közös a kiállított alkatrészekben az volt, hogy mindegyik 3D nyomtatóval készült.

Az egyedi autóépítők és tuningműhelyek számára lehetőségek egész tárházát nyitja meg a 3D szkennelés és a 3D nyomtatás, hiszen a digitális 3D technológiák segítségével egyszerűen, a szokásos idő töredéke alatt elkészíthetők a vázhoz tökéletesen illeszkedő, egyedi formájú alkatrészek; legyen szó egy egyedi karbon alkatrészhez szükséges sablonról, vagy akár különleges felnikupakokról. A bemutatón éppen egy kormánykereket és autósülést szkenneltünk be az Artec professzionális eszközével, amely 50 mikronos pontossággal képes letapogatni a legösszetettebb felületeket is, így a legapróbb részletek is megjelennek a digitális 3D modellen. A kiállítás másik pontján is felfedezhető volt olyan egyedi építésű autó, amelyen a FreeDee által 3D nyomtatott alkatrészek voltak: egy különleges színű Volkswagen felnijein például Makerbot Replicator 3D nyomtatóval készült felnikupakok díszelegtek AMTS logóval.

Az egyedi építésű autócsodák mellett a rendezvény szívében, az A pavilonban olyan sok kiállító volt megtalálható, hogy az ember egy lendülettel nem is tudta végigjárni. Volt itt élő autómosás fürdőruhás lányokkal, versenyautó bemutató, sportkocsi-tuning forgószínpaddal, videomapping fóliázott Corvette-re, és minden dögös autó mellett dögös hoszteszlányok. Az amatőrök színes járgányai azonban eltörpültek a profi műhelyek bemutatója mellett: a Nimrod standján különleges sportkocsikat vehettünk közelebbről szemügyre. A forgószínpadon egy különleges, egyedi építésű Lamborghini Aventador került bemutatásra, az autó mellett pedig Magyarország legszebb lányai álltak méltó dekorációként. A Lambo mellett volt itt még 458-as Ferrari átépítve, sőt, még Koenigsegg csodaautó is.

Természetesen nem csak az A pavilonban zajlott az élet, a parkolókban autós-motoros bemutatókat nézhettek meg az érdeklődők, a Gymkhana országos bajnokság futama is itt zajlott éppen. A motorok szerelmesei a szomszéd pavilonban csodálhatták meg a legújabb gépeket, a veterán motorok és autók szerelmeseinek is külön pavilon jutott. A legforgalmasabb mégis az A pavilon volt, hiszen itt voltak a legdögösebb autók.

A hatalmas érdeklődés alátámasztotta, hogy a 3D szkennelésnek és 3D nyomtatásnak, azaz az egyedi digitális gyártástechnológiáknak ott lenne a helye a tuningműhelyekben, hiszen a jelenlegi átfutási idők töredéke alatt lehetne egyedi alkatrészeket gyártani, bármilyen formához illeszkedően. A látogatók többsége már ugyan hallott a 3D nyomtatásról és 3D szkennelésről, élőben azonban a legtöbben még nem láttak működő gépet, és nem is foghattak a kezükbe 3D nyomtatott autóalkatrészeket. Ráadásul a technológia már tényleg elérhetővé vált a kisebb műhelyek vagy egyéni mesteremberek számára is: egy közepes laptop áráért már olyan nyomtatóra is szert tehetünk, amely 100 mikronos (tizedmilliméteres) felbontásban képes készíteni akár 25 x 20 x 20 cm-es darabokat. Jóllehet a professzionális, autóipar számára megfelelő pontossággal rendelkező kézi 3D szkennerek még mindig drágának számítanak, az Artec Eva és Artec Spider kéziszkennerekhez most az Artec Studio szoftver 2 éves licensze ingyen kapható, így több százezer forintot is megspórolhat, aki mostanában szerzi be nagyfelbontású 3D szkennerét.

Szinte biztos, hogy az autós eseményeken való 3D-s jelenlét hagyományteremtő lesz, hiszen minden egyedi tervezésű és gyártású alkatrész esetében hosszú munkaórákat illetve munkanapokat takaríthat meg, aki a digitális gyártástechnológiákat is beilleszti a termékfejlesztési folyamatokba. Attól sem kell megijedni, hogy az alkatrészek tervrajzait 3D-ben kell elkészítenünk: a FreeDee 3D Akadémia képzésein például a 3D nyomtatás és 3D szkennelés mellett megtanulhatjuk a 3D modellezés csínját-bínját, kezdve a 3D alapoktól egészen olyan professzionális mérnöki CAD szoftverek használatáig, mint a Rhinoceros vagy a Solidworks. A 3D modellezést egyre több iskolában, hétvégi vagy esti rendben is elsajátíthatjuk, így az sem elfogadható kifogás, ha valaki nem rendelkezik CAD mérnöki előképzettséggel.

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek