Kormányorsó-fogaskerék nagy darabszámban és kiváló minőségben

Az elektromechanikus kormányberendezések alapjának hatékony gyártása

2015. augusztus 09., vasárnap, 13:13

Címkék: autóipar EMAG K 160 KOEPFER Kormányorsó-fogaskerék VLC 100 IH VLC 200 H VTC 100 GT VTC 100-4

A jövő az önműködő autóké, ami alapvetően megváltoztatja majd a közlekedést és az autóvezetés élményét. Ezt állapította meg a McKinsey & Company „Autonomous Driving – 10 ways in which autonomous vehicles could reshape our lives” című új tanulmánya. McKinsey olyan változásokat jósol a gyártóknak, mint például a rövidebb fejlesztési idő, a hightech és IT ágazatokból érkező új versenytársak, valamint teljesen új üzleti tevékenységek létrejötte.

A vezetés automatizálása óriási elvárásokat támaszt a szenzorikával, elektronikával és nem utolsósorban a jelenlegi és jövőbeli kormányművek elektromechanikai elemeivel szemben, amelyek nélkül önjáró autó nem létezhet. A kormányorsó-fogaskerekek a kormányművek alapkomponensei, alkatrészek, amelyeket nem csupán nagy darabszámban, de kiváló minőségben és minimális költséggel kell előállítani.

Az EMAG csoport leányvállalata, a KOEPFER szakemberei mindent tudnak az elektromechanikus és a klasszikus hidraulikus kormányberendezésekről. Jörg Lohmann, a KOEPFER értékesítési vezetője így nyilatkozik: – „Vevőink az átfutási idők csökkentése érdekében szeretnék a többszörösen kihelyezett megmunkálási műveleteket és az ezzel együtt járó alkatrészturizmust elkerülni. Ezt úgy érhetjük el, ha a munkadarab megmunkálás teljes folyamatláncára kínálunk megoldásokat. Különösen nagy lehetőség rejlik a folyamatláncon belüli racionalizálási hatásokban, amelyek bizonyos esetekben akár megmunkálási lépések teljes megtakarításához is vezethetnek. Összességében, mint oly gyakran, természetesen a gyártási költségek csökkentéséről van szó.”

A kormányorsó-fogaskerék a kormánymű jellemző alkatrésze. A képen a munkadarab látható az egyes munkafázisokat követő állapotban – az esztergálástól, a (lágy) helyzetorientált előmaráson és edzésen át a végső (kemény) lefejtő marásig.

Az EMAG KOEPFER szakembereinek azonban nem csak a gyártósori termelésre van válaszuk. A különböző gyártási filozófiáknak megfelelően az EMAG KOEPFER vízszintes felépítésű, nagyhatékonyságú fogazógépeket szállít, amelyek az egyenletesen magas gyártási minőség melletti magas termelékenységgel már sokszorosan bizonyítottak a piacon.

Kormányorsó-fogaskerekek sorozatgyártása

A K 160 kettős forgó megfogóval rendelkező nagysebességű portálrakodóval van felszerelve, amely pár másodperces betöltési folyamatot tesz lehetővé. Ez a kormányorsó-fogaskerekek megmunkálása során nem egy lebecsülendő kihívás, hiszen a marás gyakran meglévő hornyok, furatképek vagy kontúrok által meghatározott szögben zajlik. A megoldás erre a betöltés előtt található speciális fejlesztésű tájolóberendezés. Lohmann úr szerint: – „Mivel a kormányorsó-fogaskerék tulajdonképpeni megmunkálása csak néhány másodpercig tart, a berakás és adott esetben a szenzoros tájolás révén keletkező mellékidőt abszolút minimálisra kell csökkenteni. Az általunk a nagysebességű rakodóval kifejlesztett megoldás 20 másodperc alatti ütemidőket tesz lehetővé a lágy fogazásnál – a fogaskerekek fajtájától és méretétől függően.” Ez a több százezertől akár több milliói darabig terjedő éves gyártási mennyiségek esetén hatalmas termelékenység növekedést jelent.

A K 160 a világ leggyorsabb lefejtő marógépe max. 2,5 modul méretű fogazatokhoz. A géphez a rendkívül gyors berakórendszeren túl, a maró- és főorsón található korszerű közvetlen hajtások tartoznak, valamint egy intuitív vezérlés a felhasználóbarát KOEPFER dialog programozáshoz.

Fókuszban a komplett gyártás

A kormányorsó-fogaskerekek nagytermelékenységű gyártósorainak alapjául a cég moduláris gépeinek alkalmazása szolgál. A nyersdarabok esztergálására az EMAG a VTC 100-4 típusú függőleges pick-up esztergát, az ismert VT 2-4 típusú gép vevői igények alapján gyártott változatát alkalmazza. A fogazat kialakítása lefejtő marással történik, a VLC 200 H típusú lefejtő marógépen. Indukciós edzés céljára a VLC 100 IH függőleges edzőgép szolgál, a folyamat végén a tökéletes simításról és a tökéletes felületekről pedig a VTC 100 GT függőleges eszterga- és köszörűgép gondoskodik. Néhány esetben a fogazat hőkezelés miatti vetemedéseit hámozó lefejtéssel kell korrigálni. Ebben az esetben ismét a VLC 200 H típusú gép kerül alkalmazásra.

A VTC 100-4 négytengelyes eszterga, maximum 400 mm hosszú és 63 mm átmérőjű tengelyek előállításához.

Összekapcsolás könnyedén – Az EMAG moduláris gépei

A moduláris EMAG gépek gyártósori alkalmazásának számos jó oka van. Mindenekelőtt a gépek egységes alapfelépítése, amely itt egyértelmű előnyökkel jár.

Kormányorsó-fogaskerék gyártósor

Minden egyes gép gépágya Mineralit® polimerbetonból készül, amely kiváló csillapítási tulajdonságokkal rendelkezik, így kevesebb rezgés, ezáltal jobb megmunkálási minőség garantálható. Az EMAG-ra jellemző tipikus, az automatizációt is tartalmazó konstrukció, valamint az igény szerint konfigurálható munkadarabtároló ugyanúgy a moduláris gépkoncepció szerves része, mint a pick-up automatizáció, tehát a munkadarabok önálló betöltése és kirakása.

A kettős forgó megfogóval rendelkező rugalmas portálrakodóval a KOEPFER szakemberei drasztikusan csökkenteni tudják a mellékidőket.

A teljes folyamat néhány másodpercig tart, amely maximalizálja a gép termelékenységét. A munkadarabtároló egyébként minden moduláris gépen azonos magasságban van, ami a megmunkálandó munkadarabok gépek közötti szállítását nagy mértékben leegyszerűsíti. A viszonylag egyszerű automatizálási komponensek, mint például a szállítószalag, átrakók és fordítók segítségével a moduláris gépek tetszőleges mértékben kapcsolhatók össze. Ezek az egyszerű megoldások nem csak alacsony költségeket garantálnak, de helyigényük is nagyon csekély; a kormányorsó-fogaskerék teljes gyártósora 15 %-kal kisebb helyigénnyel valósítható meg, mint bármely egyéb standard megoldás. Nem lebecsülendő a portálrakodók vagy robotok alkalmazásához mérten sokkal alacsonyabb karbantartási igény sem. A gépek függőleges felépítése ezenfelül lehetővé teszi az orsó, a szán és munkadarabtovábbítás kompakt elrendezését, ami szintén hozzájárul a gyártórendszer csekély helyigényéhez.

A VLC 200 H legfeljebb 200 milliméter átmérőjű és 4-es modul méretű kerék alakú munkadarabok megmunkálására alkalmas.

A gépek részletes bemutatása

A VTC 100-4 típusú függőleges tengelyeszterga négytengelyes kivitelű. A megmunkálandó tengely a központi főorsó és az alatta található szegnyereg között van befogva. A munkadarab berakás és megmunkálás céljára két tizenkét szerszámhelyes revolverfej áll rendelkezésre, ahol mindkét revolverfejen egy-egy szerszámhelyen egy munkadarabmegfogó található, amely a munkadarabot a függőleges esztergába be-, ill. onnan kiszállítja. A revolverfejek a megmunkálási műveletekhez mind eszterga, mind meghajtott szerszámokkal felszerelhetők. A munkatértől balra és jobbra zárt szállítószalagok találhatók.

A VTC 100-4 betöltését egy, a revolverfejben található megfogó végzi. Ez felveszi a munkadarabokat az oldalt lévő szállítószalagról, és az orsóba / szegnyeregre helyezi azokat.

A VLC 200 H függőleges lefejtő marógép berakását a pick-up főorsó végzi. A munkadarab munkatérbe helyezését követően a KOEPFER lefejtő marási technológiája kerül alkalmazásra. A nagyteljesítményű hajtások, amelyek a főorsó és a lefejtőmaró nagy forgatónyomatékáról és magas fordulatszámáró gondoskodnak, a fogazatok gyors és precíz kialakítását teszik lehetővé 4-es modulig. Az edzési folyamatért az új VLC 100 IH felel, amely ötvözi a moduláris gépek alapfelépítését az eldec – az EMAG csoport egyik leányvállalata – indukciós edzési technológiájával.

A VLC 200 H betöltését és ürítését a pick-up főorsó végzi. Ez az intelligens rendszer az EMAG-ra jellemző felépítésnek köszönhetően jelentősen növeli a termelékenységet a kerék alakú munkadarabok fogazása esetén.

A kormányorsó-fogaskerekek simítására a VTC 100 GT típusú függőleges eszterga- és köszörűgépen kerül sor. A gép tizenegy szerszámhellyel rendelkező tárcsa-revolverfejjel (a tizenkettedik szerszámhelyet a berakó markoló foglalja el), valamint egy köszörűtárcsával van felszerelve. Itt mutatkozik meg a gép előnye: Az esztergálási műveletek, mint pl. a keményesztergálás vagy hámozó esztergálás és a köszörülési technológiák kombinációja lényegesen gyorsabb megmunkálási folyamatot tesz lehetővé a klasszikus simító megmunkáláshoz képest – ugyanolyan minőségben. A mindenkor elegendő erőről a munkadaraborsó gondoskodik, 70 Nm forgatónyomatékkal és 17 kW hajtásteljesítménnyel. Így bonyolult forgácsolási folyamatok is hatékonyan megvalósíthatók.

A VTC 100 GT munkatere: Minden finommegmunkálási folyamat (CBN-köszörülés, keményesztergálás és hámozó esztergálás) egy felfogásban történik.

Bárhogyan is fejlődik az autópiac, az EMAG termékeivel és gyártási megoldásaival bizonyítja, hogy a cég a jövőbeli kihívásokra is tökéletesen felkészült. Az EMAG csoportban képviselt technológiák széles skálája lehetővé teszi, hogy a cég ne csupán rugalmasan reagáljon a piac igényeire, de olyan komplett megoldásokat is kifejlesszen, amelyek ebben a formában még alig elérhetők.

www.emag.com

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek