Nyakunkon a forradalom

2015–2017 között évente átlagosan 12%-kal bővül az ipari robotok piaca

2015. február 20., péntek, 15:58

Címkék: IFR ipari robot kuka Motoman Universal Robots

„2014-ben 15%-kal növekedett a piac, így tavaly 200 000-nél is több ipari robotot helyeztek üzembe világszerte – jelentette be Arturo Baroncelli, a Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) elnöke. – Az ipari robotok iránti kereslet várhatóan még emelkedni is fog, és a következő három évben évente 12%-kal bővül a piac” – tette hozzá Baroncelli.

A növekedés mozgatórugói

Az ipari robotok iránti legnagyobb igény továbbra is az autóiparból érkezik. A gépjárműipar beruházási hajlandósága általában bizonyos ciklikusságot követ, de 2010 óta a szektor beruházásai ciklikusság nélkül emelkednek. Ez a kiemelkedő fejlesztési hullám idén is folytatódik. Az elektronikai összeszerelő ipar a termelés automatizálása, valamint az új termelési folyamatokra történő átállás következtében szintén jelentősen gerjeszti az ipari robotok iránti keresletet. Valószínűleg a gumi- és műanyagipar, a gyógyszeripar, az élelmiszeripar, valamint a fém- és gépipar esetében is a megrendelések számának növekedésével lehet számolni.

A robotok Kínába mennek

Ázsia tavalyi 201%-kos növekedése nagyrészt Kína, Tajvan, Korea és a többi délkelet-ázsiai piac fejlődésének köszönhető. A jellemzően az észak-amerikai és brazil megrendelések által mozgatott amerikai kontinens kereslete 11%-kal emelkedett. Az Európai bővülés 6%-ot tett ki, itt különösen a német piacon várható további keresletnövekedés. Néhány ország romló gazdasági feltételei ellenére a kereslet várhatóan stagnálni, vagy növekedni fog a többi nyugat-európai országban is.

Folyamatos növekedés 2015 és 2017 között

A következő három évben a várakozások szerint az ipari robotok piaca Amerikában és Európában mintegy 6%-kal, Ázsiában és Ausztráliában pedig körülbelül 16%-kal bővül, így 2017 végére világszerte mintegy 2 millió ipari robotot helyeznek majd üzembe a gyárakban. Az előrejelzés azonban számol bizonyos kockázatokkal is. Az euróövezet gazdasága egyre nagyobb kérdőjeleket hordoz magában. A geopolitikai kockázatok, például az Oroszország és Ukrajna közötti konfliktus, az Oroszország és a nyugati világ között éleződő feszültség, a feltörekvő országok befektetési hajlandósága, vagy a globális pénzügyi piacok viselkedése a jelenleg vártnál erősebben is befolyásolhatják a gazdaságot. Az euróövezet országaiban a strukturális reformok lelassult végrehajtása is növeli a kockázati rátát. Az automatizálási beruházások szükségességét mindenesetre senki sem kérdőjelezi meg, azok legrosszabb esetben is csak egy későbbi időpontban kerülnek végrehajtásra.

Kétkaros Yaskawa Motoman CSDA10 robot laboratóriumi alkalmazásban (forrás: Motoman)

Virágzó Kína

Kínában az ipari robotok értékesítése az elkövetkező években jelentős lendületet kap. 2014-ben a becslések szerint az eladások 50 000 egységet tettek ki. 2015 és 2017 között a növekedés évente átlagosan legalább 25%-os lehet, így 2017 végére a kínai piac mérete meghaladhatja az évi 100 000 egységet, és a kínai gyárakban már több mint 400 000 ipari robot teljesít majd szolgálatot. Nem csoda, hogy egyre több kínai robotgyártó lép be a piacra, tovább növelve a versenyt a kínai és a külföldi gyártók között. Az elkövetkező években a kínai piac még hatalmas tartalékokat rejteget magában a legkülönbözőbb típusú robotok beszállítói számára.

Szélesebb körű autóipari felhasználás

Az elmúlt négy évben az innovatív technológiai fejlődés és a lélegzetelállító fejlesztések jelentősen megnövelték az autóiparban telepített ipari robotok számát. A BMW szakértője, dr. Stefan Markus Baginski a robotoknak még számos felhasználási lehetőségeit vetíti előre, hiszen a PLC és a robot vezérlők kapcsán még messze nem értük el azok kapacitásának teljes kihasználását. Főleg akkor, ha megnézzük, hogy milyen mélységben kapcsolódnak össze a mobil eszközök a telefonhálózattal, a közösségi platformokkal és a felhőszolgáltatásokkal. Ezek az erőfeszítések jobb szolgáltatást és kényelmesebb életet eredményeznek. A robotflották hasonló szintű összekapcsolása a jövő kihívásai közé tartozik. Rengeteg hely, energia, karbantartási és hardverigény lenne megtakarítható pusztán azzal, ha a robot vezérlő egy felhőszolgáltatásban futna, és minden robot – egyéni programjának futtatásához – ehhez a felhőhöz csatlakozna.

UR5 a Volkswagen hengerfej-összeszerelő üzemében (forrás: Universal Robots)

Baginski véleménye szerint ezzel el is érkeztünk egy másik fontos témakörhöz, nevezetesen a robotok programozásához és használatához szükséges ismeretekhez. A programozás – mivel minden gyártó saját programnyelvet használ – még mindig komoly szaktudást feltételez, de már megvan az esély a PLC-khez hasonló nyílt szabványok kialakítására. Az emberek és robotok közvetlen interakcióját lehetővé tevő fejlett ember-robot együttműködés is még kezdeti szakaszban jár, és várhatóan tovább növeli majd a robotok szerepét az autógyártásban.

Baginski arra a következtetésre jutott, hogy a robotokat használó közösségnek – és ide tartoznak az autógyártók is – nemcsak a technológiai fejlesztésért kell tennie, de a társadalom automatizálás felé irányuló gondolkodásmódjáért is felelősséget kell vállalnia. – „Rengeteg emberben kelt egyfajta félelmet a robotok használata, akik ugyanakkor okostelefonokkal és tabletekkel automatizálják saját mindennapi életüket. Ez annak köszönhető, hogy a technológia nincs kellőképpen elmagyarázva, és a szélesebb tömegek még nem értik annak előnyeit. A mélyebb megértés a robottechnológia további fejlődéséhez is hozzájárulhat.”

Új piac: az elektromobilitás

Az elektromobilitás és a megújuló energiaforrások által termelt energia villamosenergia-hálózatokban történő tárolása új piacot teremtett: a nagy kapacitású akkumulátorok piacát. Ezek gyártása sokkal összetettebb, mint a lakossági felhasználású akkumulátoroké. A siker kulcsa itt is a nagy pontosság, a kiváló minőség és a termelékenység, ami csak automatizálással és így robotok telepítésével érhető el. Az elektromobilitás terén a töltőállomások alternatívájaként az akkumulátor-cserélő állomások kerültek képbe, ami a jövőben szintén az ipari robotok potenciális piaca lehet.

www.ifr.org

 

Ember-robot csapatok

Az autógyártás meghódítása után a legújabb ipari robotok hamarosan a ma még kiaknázatlan szektorokban terjednek majd el. A lehetőségek száma szinte végtelen. Még azokban az országokban is, ahol a robotsűrűség a legnagyobb (Japán, Németország és az USA), a robotok autóipari elterjedtsége hétszer nagyobb, mint az összes többi ipari ágazatban.

2010 és 2013 között évente átlagosan 22%-kal növekedett az autógyártás ipari robotokba történő befektetése. Egyértelműen hasonló trend kialakulása várható a hagyományos felhasználási területeken kívül eső szektorokban is. – Egyre egyszerűbbé válik az ipari robotokkal történő közös munka – jelentette ki Manfred Gundel, a KUKA Robotics vezérigazgatója és az IFR igazgatósági tagja. – Az új kezelői felületeknek, vezérlőegységeknek és szoftvernek köszönhetően még a robotikában járatlan felhasználók számára is lehetséges bizonyos feladatok automatizálása. Ez számos iparág közepes méretű vállalkozásai számára nyit új alkalmazási lehetőségeket.

Érzékeny szerelés: A minden csuklóján beépített nyomaték szenzorral rendelkező LBR iiwa kiválóan alkalmas emberek és robotok közvetlen együttműködésére. A robotok egyszerűbb és rugalmasabb programozási lehetőségei a kis- és közepes méretű vállalatok számára is egyre vonzóbbá teszik az automatizálást (forrás: KUKA Robotics)

A új generációs könnyűszerkezetes robotok kifejlesztésének egyik mozgatórugója az ember és a gép szoros együttműködése. Az első lépések itt is az autóiparban valósultak meg. – Az autóiparban keletkezett know-how olyan új technológiák felé mutat, amelyek lehetővé teszik majd az ember és a gép csapatban történő együttműködését – foglalja össze Mathias Wiklund, a Comau Robotics ügyvezető igazgatója.

Az ember-gép partnerség kulcsfontosságú szerepet kap az intelligens gyártórendszerek (ipar 4.0) kapcsán is. A felhasználóbarát robotok számos ágazatban nyitnak új lehetőségeket az automatizálás számára. A robotok jövőbeli lehetőségeit az egyes szektorok robotsűrűségének összehasonlításával lehet kihangsúlyozni: a rekordot a japán autógyártás tartja 10 000 alkalmazottra jutó 1 520 ipari robottal. Már szektorokban ez a szám csak a 214 egységet éri el. Németországban és az USA-ban hasonló képet mutatnak a statisztikák.

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek