Magyar esélyek a járműiparban

A magyar beszállítói háttér fejlesztésén dolgozik a Német-Magyar Kamara

2013. november 13., szerda, 08:12

Címkék: autóipar Balogh Ilona Bay Zoltán beszállító Bíró Gyöngyvér DUIHK EY Gabriel A. Brennauer Heinczinger Róbert járműipar kamara LuK Savaria Kft. Michael Reinig Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara Olaf Holzgrefe rendezvény

A beszállítói háttér fejlesztése mind a hazai kis- és középvállalatok, mind az itt tevékenykedő német befektetők számára számos előnnyel jár. Ezért a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara 2013-ban fokozta erőfeszítéseit e téren. E kezdeményezések legújabb állomása az Automotive Hungary szakkiállítás keretében megrendezett szakmai konferencia volt.

– Elsősorban a nemzetközi vállalatokkal való együttműködés járulhat hozzá a magyar kkv-k intenzív és eredményes nemzetköziesedéséhez, de ehhez szükség van néhány gyengeség kiküszöböléséhez – mondta Gabriel A. Brennauer, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) ügyvezető igazgatója az Automotive Hungary szakkiállítás keretében megrendezett szakmai konferencián. A hiányosságok közé sorolta a tapasztalt szakemberek hiányát, a gyenge pénzügyi hátteret, a stratégiai vállalatvezetés fogyatékosságait, valamint a nemzetközi együttműködésben való tapasztalatlanságot.

Segítség a magyar beszállítóknak is

A budapesti rendezvény a befejező állomása volt annak a rendezvénysorozatnak, amelyet a
DUIHK az idén több vidéki nagyvárosban szervezett olyan magyar a magyar kis- és középvállalatok számára, amelyek szívesen dolgoznának beszállítóként német vagy más nemzetközi járműipari nagyvállalatoknak.

 

A német-magyar iparkamara közös standja az Automotive Hungary 2013 szakvásáron

 

– A kamara több mint 900 tagvállalatából 160-an az autóiparban tevékenykednek, számos tagvállalatunk keres helyi beszállítót, miközben más tagok és nem-tagvállalatok beszállítani szeretnének. Ezért vállaltuk magunkra a közvetítő szerepét – fejtette ki Balogh Ilona, a DUIHK ügyvezető igazgatóhelyettese. Hozzátette: a rendezvények azonban az is célja volt – a konkrét üzleti kapcsolatok elősegítése mellett, hogy gyakorlati tudást és tanácsokat adjanak a magyar kkv-knek, amelyek segítségével a jövőben eredményesebben tudnak bekapcsolódni a nemzetközi láncolatokba. Balogh arról is beszámolt, hogy a veszprémi, miskolci, kecskeméti és budapesti rendezvények keretében így több mint 400 magyar kkv képviselői találkozhattak potenciális német vevőkkel és vállalati szakemberekkel.

Van hova fejlődni

Michael Reinig, a szombathelyi LuK Savaria Kft. ügyvezető igazgatója a budapesti zárórendezvényen arról számolt be, hogy cége a teljes beszerzési volumen mintegy ötödét magyar beszállítóktól vásárolja meg, de a közvetlenül a termékekbe kerülő alkatrészek esetén sokkal alacsonyabb ez az arány, többek között a nem megfelelő minőség miatt is. – Az elmúlt másfél évben azonban javulást tapasztalunk ezen a téren. Örvendetes, hogy a szerszámok esetén sokkal jobb a helyzet, a legtöbb szerszámot magyarok készítik, sőt, ma már a Schaeffler-csoport más vállalatainak is szállítanak magyar szerszámokat – mondta Reinig.

Jó, de lehetne jobb is

Az EY Magyarország felmérése szerint a gyártási költségek tekintetében továbbra is a világ és Európa egyik legversenyképesebb autóipari piaca a magyar, az iparági szereplők szerint a költséghatékonyság jelentősen javult hazánkban az elmúlt két évben. Ez rendkívül pozitív hír hazánk számára, a szektor ugyanis további átrendeződés előtt áll Európában, a gyártókapacitás nyugatról keletre vándorlásával lehet számolni. Ennek az átrendeződésnek pedig éppen azok lesznek a nyertesei, akik költséghatékonyan és magas termelékenységgel tudják termékeit előállítani – mondta Heinczinger Róbert, az EY partnere. A pozitívumok mellett ugyanakkor van még min javítani a szakember szerint. Az EY által megkérdezett iparági szereplők szerint ugyan kismértékben javult az autóipar termelékenysége az elmúlt két évben Magyarországon, így az európai listán hazánk a nyolcadik helyen szerepel. Az autóipari döntéshozók ugyanakkor úgy értékelték, hogy romlottak a mutatók a minőség és az innováció tekintetében Magyarországon 2011-hez képest. „Ezen a téren még többet kell tenni”, véli Heinczinger. Ezt erősítette meg Olaf Holzgrefe, a Német Anyaggazdálkodási, Beszerzési és Logisztikai Szövetség osztályvezetője a budapesti rendezvényen. – Magyarország különösen a járműiparban fontos gazdasági partnerré nőtte ki magát. Ezt bizonyítják az Audi, a Mercedes vagy az Opel beruházásai is az elmúlt években. A német vállalatok a beszállítók és kooperációs partnerek kiválasztása során a minőségre, a megbízhatóságra, az innovációs képességre és a fenntarthatóságra helyezik a hangsúlyt – jelentette ki Holzgrefe. Ugyanakkor rámutatott arra is, hogy a jövőben erősebb szerephez juthatnak az európai beszállítók. – Azok az autóipari nagyvállalatok, amelyek sikeresen akarják kihasználni a globális beszerzés lehetőségeit, az európai országokban, azaz a közvetlen szomszédoknál is kell hogy keressék az alternatív beszerzési lehetőségeket, azaz “in the region for the region” elvet alkalmazzák – jelentette ki Holzgrefe.

Kulcsszerepben a kutatás és a fejlesztés

A hazai vállalatok innovációs képességeinek erősítését tartja igen fontos feladatnak Lenkeyné dr. Bíró Gyöngyvér, intézetigazgató, Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. is. Szerinte jó irány, hogy a magyar kormány a kutatás-fejlesztési kapacitás növelésében látja Magyarország egyik kitörési lehetőségét, és célul tűzték ki több k+f központ Magyarországra történő telepítését, a meglévő kutatóintézetek megerősítését, a kutatási infrastruktúra fejlesztését, a kutatói létszám növelését. A Bay Zoltán Kft., mint a piacorientált alkalmazott kutatás-fejlesztésre létrehozott kutatóintézet-hálózat, mindig kiemelt fontossággal kezelte a vállaltokkal való együttműködést, s ezen keresztül a vállalati innovációs folyamatok támogatását. – A sikeres együttműködés egyik feltétele, hogy a vállalatoknak legyenek fejlesztési igényeik, a másik feltétel pedig, hogy kutatóink nyitottan és kreatívan álljanak hozzá a vállalatok által megfogalmazott feladatokhoz és problémákhoz – tette hozzá a szakember.
 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
TERMÉK + MEGOLDÁS

Magával ragadó film-, hangzás- és játékélmény? Hódít a Panasonic OLED-je

Média Partnerek