Öt év alatt megduplázódott a globális robotpiac

2021-ig átlagosan évi 14 százalékkal növekedhet a robotok iránti kereslet

2019. február 14., csütörtök, 06:00

Címkék: autógyár autógyártás autóipar autóipari beszállító automatizálás elektronikai ipar IFR ipari robot robot robotika

A Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) jelentése szerint a globális robotpiac 2017-ben 381 000 egységgel – 2016-hoz képest 30 százalékos növekedéssel – új rekordszintre emelkedett. Az ipari robotok értékesítési volumene 114 százalékkal nőtt az elmúlt öt évben (2013–2017). A volument vizsgálva elmondható, hogy a globális robotpiac értéke 21 százalékkal, 16,2 milliárd dollárra növekedett 2016-hoz képest.

„Az ipari robotok fontos szerepet töltenek be a feldolgozóipar fejlődésében – jelentette ki Junji Tsuda, a Nemzetközi Robotikai Szövetség elnöke. – A robotok gyorsan adaptálják számos high-tech iparág innovációit, ilyenek a vision technológiák, a készségtanulás, a mesterséges intelligencia, az ember-gép együttműködés új koncepciója, illetve a könnyű programozhatóság. Ezek támogatják a gyártás termelékenységének növelését, és kiterjesztik a robotok potenciális alkalmazási területeit. Az IFR előrejelzése szerint 2021-ben a globális robotpiac eléri majd a 630 000 egységet.”

A világ öt legnagyobb piaca

A világ öt legnagyobb piaca – Kína, Japán, Dél-Korea, az Egyesült Államok és Németország – együttesen a teljes értékesítési volumen 73%-át képviselik. Kína 2017-ben jelentősen, 36 százalékra növelte a globális robotpiacban elért piaci részesedését. A 138 000 eladott robot (2016–2017: +59 százalék) azt jelenti, hogy Kína értékesítési volumene magasabb volt, mint Európa és Amerika együttes forgalma (112 400 egység).

A külföldi robotgyártók 72 százalékkal 103 200 egységre növelték értékesítésüket – ideszámolják a külföldiek által Kínában gyártott robotokat is. 2017-ben fordult elő először, hogy a külföldi robotgyártók nagyobb értékesítési növekedési ütemet regisztrálhattak, mint a kínai versenytársaik. A kínai robotgyártók piaci részesedése a 2016-os 31 százalékról 2017-ben 25 százalékra csökkent.

A japán gyártók a globális robotpiac 56%-át állították elő 2017-ben, ezzel Japán a világ legnagyobb robotgyártója. A szigetország exportja 45 százalékkal növekedett, a legnagyobb célpiacoknak Észak-Amerika, Kína, Dél-Korea és Európa számítottak. Japánban a robotok iránti kereslet 18 százalékkal 45 566 egységre növekedett, ennél több robotot csak 2000-ben vásároltak a japán gyártó cégek (46 986 egység).

A dél-koreai feldolgozóipar messze a legmagasabb robotsűrűséggel rendelkezik a világon – több mint nyolcszorosa a világátlagnak. 2017-ben azonban az ország robotpiaca 4 százalékkal 39 732 egységre csökkent, ami nagyrészt az elektronikai ipar gyengélkedésének volt köszönhető, ahol 2017-ben 18 százalékkal csökkent a robotok iránti kereslet.

Az Egyesült Államokban a roboteladások 2017-ben 33 192 egységgel ismét új rekordra ugrottak – immár az egymást követő hetedik évben. Ez 6 százalékkal magasabb, mint 2016-ban. 2010 óta az Egyesült Államokban minden feldolgozóipari ágazat folyamatosan automatizálja a gyártási folyamatokat, így igyekeznek megerősíteni az amerikai ipart mind odahaza, mind a globális küzdőtéren.

Németország a világ ötödik és Európa legnagyobb robotpiaca. 2017-ben a robotok értékesítése 7 százalékkal 21 404 egységre növekedett, ami történelmi rekordnak számít. 2014 és 2016 között az országban az ipari robotok éves értékesítése 20 000 egység körül stagnált.

Iparági áttekintés

Világszerte még mindig a gépjárműiparban keletkezik a legnagyobb kereslet a robotok iránt, így a teljes robotgyártás 33 százaléka irányul az ágazatba. 2017-ben a szektor robotkereslete 22 százalékkal növekedett. A személygépkocsik gyártása az elmúlt tíz évben egyre összetettebbé vált, így a gyártási folyamatok jelentős része robotokat igénylő automatizálási megoldásokat igényel. A hibrid és elektromos autók gyártói a hagyományos autógyártókhoz hasonlóan egyre nagyobb modellválaszték kialakítására törekszenek. A 2030-as klímacélok ezenkívül az alacsony és nulla emissziójú járművek fokozottabb használatát feltételezik.

A jövőben az autóipari gyártók az összeszerelésben és a végső gyártási folyamatokban is kollaboratív rendszereket használnak majd. A második körös (Tier-2) autóipari beszállítók – amelyek nagy része kkv – lassabban automatizálódnak, de ez várhatóan változni fog, hiszen a robotok egyre kisebbek, egyre könnyen adaptálhatók, programozhatók, és beszerzésük egyre kevésbé tőkeigényes.

Az elektronikai ipar már felzárkózott az autóipar mellé: az értékesítés 2017-ben 33%-os növekedéssel, új rekorddal 121 300 egységre emelkedett, így a globális robotpiac 32%-át teszi ki. A robbanásszerű növekedés hajtóereje az akkumulátorok, a csipek és a kijelzők iránti keresletnövekedés volt. A termelés automatizálásának igénye növeli a keresletet: a robotok nagy sebességgel képesek nagyon kis alkatrészek kezelésére, nagyon magas pontosság mellett, ami lehetővé teszi az elektronikai gyártók számára a minőség növelését a gyártási költségek optimalizálásával párhuzamosan. Az intelligens karvégi berendezések és vision technológiák bővülő választéka kiszélesíti a robotok által az elektronikai termékek gyártásában elvégezhető feladatok körét.

A fémipar (beleértve a gépgyártást, a szerszámgyártást és az öntödeipart is) robotigénye kivételes, 55 százalékos értékesítési növekedéssel 2017-ben elérte a teljes robotpiac 10 százalékát. Az elektromos autók akkumulátoraiban használt kobalt és lítium iránti kereslet miatt a fémek iránti igény továbbra is magas marad. A multinacionális fémipari vállalkozások az ipar 4.0 koncepcióban leírt automatizálási stratégiákat hajtják végre, beleértve a robotikát is, így ki tudják aknázni a méretgazdaságosságból fakadó előnyöket, és gyorsabban reagálhatnak a keresletváltozásokra.

A robotsűrűség az auomatizáltsági szint egyik fokmérője

A 2016-ban még csak 74-es robotsűrűsség (a 10 ezer feldolgozóipari alkalmazottra jutó üzembe helyezett ipari robotok száma) mára 85-re emelkedett. Kontinensek szerinti összehasonlításban Európában 106 a robotsűrűség, Amerikában 91, míg Ázsiában mindössze 75.

www.ifr.org

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek