Felületvédelem felsőfokon

Nagyüzemi mangán-foszfátozó sort helyezett üzembe a Polyax Alkatrészgyártó Kft.

2018. március 08., csütörtök, 06:00

Címkék: autóipar autóipari beszállító bevonat felület felületkezelés felülettechnika foszfátozás Polyax ZF Lenksysteme Hungária Kft.

A felület épsége az egyetlen olyan alkatrész-tulajdonság, ami a környezeti tényezők hatására gyártás után is megváltozhat. Fontos tehát, hogy ne csupán elérjük a megcélzott felületi jellemzőket, hanem meg is tartsuk egészen addig, amíg az alkatrész a fogyasztóhoz, vagy a feldolgozási lánc egy újabb szakaszához el nem érkezik.

Legyen szó gépjármű- vagy légiiparról, vasúti iparról vagy finommechanikáról, az alkatrészek műszaki specifikációjában a méretek és tűrések mellett ma már gyakran a felületi szennyeződésmaradványokra vagy az előírt bevonatolásra vonatkozó információ is szerepel. Az alkatrészek tisztításának és/vagy bevonatolásának célja az, hogy az készen álljon a soron következő feldolgozási műveletekhez, illetve hogy biztosítsuk az adott komponens hosszú távú, problémamentes működését.

A felület kialakítására számos technológia áll rendelkezésre, és a beszállítókra vonatkozó követelmények emelkedésével egyre több gyártó cég építette ki saját bevonatolókapacitását. A már 1908-ban üzemszerűen alkalmazott foszfátozás azonban Magyarországon a kevésbé elterjedt eljárások közé tartozik. A technológia előnyeiről Gál Balázs, Polyax Alkatrészgyártó Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a TechMonitornak.

Milyen körülmények jellemezték a cég indulását?

Az 1986-ban alapított vállalkozás klasszikus garázsműhelyként indult, és főként az IT-szektorban használt nyomtatókhoz gyártott alkatrészeket. A hosszú ideje nagy megrendelőnknek számító Knorr-Bremse vasúti divíziója már 1999 óta stabil vevőink közé tartozik. Ezzel egy időben került bevezetésre a jelenleg is működő vállalatirányítási rendszerünk. A 2000-ben megszerzett ISO 9001 tanúsítvány hatására szavazott bizalmat nekünk az első autóipari ügyfelünk. Az együttműködésünk kezdetén a cég még a korábbi telephelyén tevékenykedett egy 1 500 m2-es gyártóüzemben.

2005-ben kezdtük meg együttműködésünket a ZF Hungáriával. 2008-ban pedig felvettük a tevékenységi körünkbe a köszörüléstechnikát, illetve az indukciós hőkezelést. 2012-ben költöztünk jelenlegi – 6 ezer négyzetméteres üzemcsarnokot tartalmazó – telephelyünkre. Az új üzemet a legmodernebb berendezésekkel és technológiákkal szereltük fel, a fejlesztés és az automatizálás azonban folyamatos. 2014-ben szereztük meg az ISO TS 16949 autóipari tanúsítványt, rá egy évre megépült krómozóüzemünk. Így 2015-ben a kemény krómozást, 2017 végén pedig a mangán-foszfátozást is fel tudtuk venni szolgáltatásaink körébe.

Az autóipar mikor vált a cég legfontosabb célpiacává?

Az autóipar 2005-ben, a ZF Hungáriával kialakított együttműködéssel lett az egyik legfontosabb célpiacunk, de már korábban is gyártottunk a szektor számára. Nem kizárólag az autóipar számára gyártunk alkatrészeket, forgalmunk mintegy 30%-a például a vasúttechnika irányába bonyolódik, de készítünk alkatrészeket az Atlas Copco pneumatikus kéziszerszámaiba is. Fontosnak tartjuk, hogy több területen is jelen legyünk. Részben ennek a vevői sokszínűségnek is köszönhető, hogy a 2008–2009-es válság idején sem csökkent a vállalkozás forgalma. Akkoriban például a Knorr-Bremse kínai megrendelései, illetve a Brazíliából érkező megrendelések számítottak húzóerőnek a cég életében, többek között a VW Amarok gyártásának köszönhetően.

Hogyan változott az évek, évtizedek alatt a piaci helyzet?

A minőségi követelmények folyamatosan növekednek, ezért minden ügyfél esetében 0 ppm-re törekszünk. A környezetirányítási rendszer szerepe is megnőtt, mert a vevők számára egyre fontosabb a környezettudatos gyártás. A technológiák meghonosítása folyamatosan növeli a piaci stabilitást. Arra törekszünk, hogy alkatrészeink esetében minél nagyobb legyen a hozzáadott érték.

Mire használják a foszfátozással bevonatolt alkatrészeket?

A mangán-foszfátozás egy felületvédelmi eljárás, amelynek lényege, hogy az eljárás típusától függően egy 3–8 mikron vastagságú, alapvetően mangán- és vastartalmú foszfát elegykristályokból felépülő réteg kerül kialakításra a vas és acél munkadarabok felületén. Ez a réteg kiváló mechanikai tulajdonságokkal rendelkezik, például magas keménység és kopásállóság. A mangán-foszfát réteg – különösen egy megfelelő korrózióvédő olajjal impregnálva – akár 120 órás sópermetállóságot biztosít a kezelt felületnek.

A technológia valamennyi autóipari gyártó által szabványosított eljárás a futóművek és motorok kopásnak kitett alkatrészeinek védelmére.

Sok iparág, de elsősorban az autóipar alkalmazza ezt a bevonatolási technológiát. Bevált alkalmazásnak számít a festési művelet előkészítésében – gyakorlatilag minden ipari szegmensben –, ilyenkor természetesen olajozás nélkül. Az autóiparban a foszfátozással kezelt termékeket azok kedvező siklási tényezője miatt forgó/kapcsolódó alkatrészekbe építik be, de olajozás után használhatók általános korrózióvédelemre is. Az automata mangán-foszfátozó sorunk 600 × 1 500 × 1 100 mm-es kádakkal van felszerelve, és a felületkezelés részét képezi az olajozás és a szárítás is.

Milyen előnyt jelent egy automata mangán-foszfátozó sor?

A foszfátozósor kialakítását elsősorban a beszállítói háttér hiánya indokolta. A magyarországi háttéripar nem tudja kielégíteni a szigorú vevői követelményeket. A Magyarországon még gyerekcipőben járó technológia kiépítése a krómozáshoz és a hőkezeléshez hasonlóan növeli a hozzáadott értéket. A kapacitásunk miatt nemcsak régiós, hanem reményeink szerint világszinten is versenyképesek tudunk lenni. A foszfátozásnál inkább a nagy darabszámok (jellemzően 500 darabtól felfelé) tudnak gazdaságosak lenni. Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról, hogy a Polyax Kft. fő profilja a komplett gyártás, aminek részét képezi a foszfátozás is. A speciális bevonatolással hosszú távon az ügyfélkörünket is bővíthetjük: ha egy megrendelőnek bérmunka keretén belül, kapacitáshiány vagy egyéb ok miatt foszfátozásra lesz szüksége, és elégedett a munkánkkal, akkor jó eséllyel további gyártási folyamatot is ki fog helyezni.

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek