Elektromobilitás a huzal- és kábelipar szempontjából

Az alternatív hajtások térhódítása az autóipar beszállítói körére is kihatással van

2018. március 27., kedd, 06:00

Címkék: autógyár autógyártás autóipar autóipari beszállító elektromobilitás huzal kábel kábeltechnológia wire

Az elektromos gépjárművek térhódítása évek óta megosztja a mérnöktársadalmat. Az elektromobilitás egy olyan komplex rendszer összefoglaló neve, ami magába foglalja az elektromos járműveket, azok energiaellátását, valamint a közlekedési és szállítmányozási infrastruktúrát. Amíg az elektromos kerékpárok hosszú ideje komoly piaci részesedést mondhatnak magukénak, addig az elektromos gépjárművek iránti lakossági kereslet egyelőre elmarad a gyártók és a jogalkotók várakozásaitól.

Az előrejelzések azt mutatják, hogy az elektromos autók 2025-ig nem válnak tömegtermékké, és a legtöbb új gépjármű valószínűleg még 2030-ban is hagyományos motorokkal lesz felszerelve. Egyetértés van azonban abban, hogy az elektromos autók száma növekedni fog, különösen a városokban. Jelenleg nem lehet megjósolni, milyen irányba fejlődik végül az elektromobilitás, különösen, mivel napjainkban is több koncepció – hibrid, üzemanyagcellás vagy hidrogénüzemű motorok – versengésének vagyunk szemtanúi. Az ilyen változások természetesen hatással vannak az autóiparra és a beszállítói körre is, mert sok alkatrésztípusra a jövőben már nem lesz szükség. Ehelyett megnövekszik a kereslet egyéb komponensekre, például elektromotorokra, töltőrendszerekre, teljesítményelektronikára és akkumulátorokra.

Jelenleg is számos fejlesztési projekt fut az elektromobilitáshoz kapcsolódóan. Egy ilyen rendszer csak akkor működhet megbízhatóan, ha azt az egész országra kiterjedő töltőhálózat szolgálja ki, amelyeket ideális esetben megújuló energiaforrásokból működtetnek. A fejlesztés másik fő területe a járművek egymással, valamint a közlekedési infrastruktúrával történő összekapcsolása, amiben az önvezető autók és az internet játszanak majd egyre fontosabb szerepet. Mindezek a változások és az ebből eredő bizonytalanság jelentős kihívást jelentenek az OEM-gyártók és a beszállítók számára. A technológiai előny elvesztésének elkerülése érdekében a vállalatoknak úttörő szerepet kell felvállalniuk, és fel kell készülniük arra, hogy magas kockázat mellett jelentős befektetéseket kell végrehajtaniuk. A huzal- és kábelipar pozíciója biztosnak mondható, mert termékeire – például a rugókra, csavarokra, csapszegekre és kábelekre – minden műszaki rendszerben szükség van.

Bár egy elektromos gépjármű nem igényel hengerfejű csavarokat, szeleprugókat vagy üzemanyagszűrőket, egyéb drót- vagy kábelalapú alkatrészek azonban kihagyhatatlanok belőle. Az elektromos gépjárművek és egyéb elektromos rendszerek természetesen számos elektromos csatlakozót, áramköri elemet és érintkezőt tartalmaznak. Ezenkívül minden jármű – motortípustól függetlenül – elég sok rugót és más rugalmas alkatrészeket igényelnek, például az alváz, az ülések és a csomagtartó számára. Ugyanez vonatkozik a csavarokra és a csapszegekre. Mivel az elektromos gépjárművekbe zömmel könnyű alkatrészek kerülnek beépítésre, a gyártók egyre komplexebb anyagokat használnak, amelyek csatlakozástechnikája újabb kihívásokat rejt magában. Bizonyos termékek – például a kábelek és huzalok – várhatóan még jobb áron is lesznek értékesíthetők, mint korábban. Egy elektromotor végül is mintegy 10%-kal több vezetékezést feltételez, mint belsőégésű társa.

Bármilyen irányt vesz az elektromobilitás technológiai fejlődése, a huzal- és kábeliparban tevékenykedő vállalkozások bízhatnak erényeikben, és várhatóan sikeresen vészelik át a küszöbönálló átalakulást. Az iparág cégei nyitottak az új anyagok és gyártási módszerek irányában, együttműködnek az értékláncban és a fejlesztésben, ismerik a komplex alkatrészek fejlesztésének és gyártásának mesterfogásait, valamint széles körű kompetenciával rendelkeznek.

www.wire.de

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek