Alkatrészek a világ leggyorsabb autóihoz

Az erős, csendes típus

2015. december 15., kedd, 06:00

Címkék: 2Elle Engineering autógyártás autóipar autóipari beszállító eszterga Haas Haas VM-6 keréktárcsa ST-30 ST-40

A motorsportot és a nagy teljesítményű autók szektorát a jól ismert, nagynevű szervezetek uralják, amelyek némelyike egyidős magával az autóval. Ebben az iparágban természetes a nagy zaj, mégis van néhány vállalat, amely abból él, hogy nagyon csendben marad – mint például az olasz keréktárcsagyártó, egyben a Haas hűséges ügyfele, a 2Elle.

Még a nagy teljesítményű autók és a motorsportok lelkes rajongóinak nagy része sem hallott a 2Elle Engineering keréktárcsagyártóról, a Haas ügyfeléről, amelynek székhelye egy kőhajításnyira található az olaszországi Velencétől.

„Az ügyfeleink nagynevű vállalatok – mondja Luigi Lucaora, a 2Elle alapítója és tulajdonosa – például a BMW, a Mercedes, az Audi és a német Brabus tuningcég, valamint különféle kategóriákban versenyző csapatok, a Forma–1-től kezdve a Párizs-Dakar raliig. A „két L” név azonban egyik termékünkön sem szerepel. Azért szeretjük, hogy a márkanevünk nem látható, mert így kompromisszumok nélkül dolgozhatunk az összes nagy márkának. A világ legjobb nagy teljesítményű keréktárcsáit szállítjuk, de az ügyfeleinken kívül szinte senki nem tudja, hogy a termékek tőlünk származnak.”

Lucaora szeretné nyomatékosan hangsúlyozni, hogy bár a 2Elle nem közismert, sokkal több egy forgalmas CNC-műhelynél. „Tizennyolc évet töltöttem az iparágban mérnökként – mondja –, ezért elsősorban új anyagok és technológiák fejlesztésével foglalkozunk, mint például a hibrid anyagok, vagy a könnyebb, erősebb keréktárcsamodellek a világ leggyorsabb autóihoz.”

„Elsősorban új anyagok és technológiák fejlesztésével foglalkozunk, mint például a hibrid anyagok, vagy a könnyebb, erősebb keréktárcsamodellek a világ leggyorsabb autóihoz”

Mielőtt a vállalat 2008-ban a jelenlegi telephelyére költözött, a 2Elle semmit nem gyártott házon belül. „Csak mérnöki munkákat, fejlesztést és minőség-ellenőrzést végeztünk” – magyarázza Lucaora. „A megmunkáláshoz két évig alvállalkozót vettünk igénybe, majd befektettünk az első CNC-szerszámgépeinkbe, és már a legelején a Haas CNC-gépek mellett döntöttünk. Az alvállalkozónk is ilyen gépeket használt, és sok jó dolgot hallottunk róluk. Három Haas CNC-esztergát vásároltunk – két ST 40-est és egy ST-30-ast –, valamint egy Haas függőleges megmunkálóközpontot, egy VM-6-ost.”

Ha félretesszük a szerszámgépválasztást, hogyan tudta egy ilyen vállalat, mint a 2Elle – egy mérnöki startup egy rendkívül versengő, szűk globális piacon – megvetni a lábát, és hogyan tudott gyarapodni a történelem egyik legsúlyosabb pénzügyi és gazdasági válsága közepette?

„Egy konkrét megrendelés volt az, ami igazán beindította a vállalatot” – árulja el Lucaora. „Egy jelentős német tuningcég nagy volumenű szerződést kínált azzal a kikötéssel, hogy vállalom bizonyos szállítási feltételek teljesítését. Elmentem a bankba a szándéknyilatkozatukkal, amely elegendő volt üzleti tervként ahhoz, hogy a bank kölcsönadja az új gyárunkba költözéshez szükséges pénzt. Azóta minden évben legalább húsz százalékos a növekedésünk. Tavaly például negyven százalékot sikerült elérnünk! Mindössze 7 év alatt a semmiből egy hozzávetőlegesen öt millió euró forgalmú vállalattá tornáztuk fel magunkat.”

„Jelenleg havonta összesen 1 000–1 200 készterméket gyártunk”

A 2Elle gyára kongóan üresnek tűnhet, de az üres tér hamarosan megtelik, mivel nyers keréktárcsa szállítmányok érkeznek a vállalat egyesült államokbeli kovácsoló beszállítójától. „Havonta három vagy négy konténernyi anyag érkezik. Jelenleg havonta összesen 1 000–1 200 készterméket gyártunk.”

Amikor új modellek és anyagok fejlesztéséről van szó, Lucaora műszaki háttere és tapasztalatai lehetővé teszik, hogy a vállalat a legjobb keréktárcsagyártókkal versenyezzen. „Rengeteg laboratóriumi és összehasonlító tesztet végzünk. A végeselemes analízis során azt is megnézzük, hogy mennyire deformálódik az abroncs és a keréktárcsa, az abroncsokkal ellátott keréktárcsákat pedig a gyakorlatban is teszteljük, hogy jobban megismerjük a kerék viselkedését a valódi helyzetekben.”

A vállalat Haas VM-6-os gépe naponta legalább két és fél műszakban üzemel, többnyire gépkezelői felügyelettel. „Napközben egyszerre csak egy keréktárcsát töltünk a gépbe – mondja Lucaora. – Este 10-kor viszont két tárcsát töltünk be, és beállítjuk a gépet, hogy éjszaka dolgozzon hajnali 4 óráig. A következő műszak reggel 6-kor kezdődik, ekkor rakodják ki az alkatrészeket.”

A Haas VM-6 egy 40-es kúpú öntőformagyártó gép 12 000 fordulat/perc sebességű orsóval és 1 626 x 813 x 762 mm-es mozgástartománnyal. A Haas által gyártott 12 000 fordulat/perc sebességű belső közvetlen meghajtású orsó és a teljes előreolvasási technológiával ellátott nagy sebességű Haas-vezérlés kombinációja biztosítja az öntőforma-készítők és az egyéb, nagy precizitást igénylő iparágak által megkövetelt pontosságot és finoman megmunkált felületeket.

A vállalat Haas VM-6-os gépe naponta legalább két és fél műszakban üzemel, többnyire gépkezelői felügyelettel

„Az általunk megmunkált formák hasonlítanak az öntőformákhoz, ezért a VM-6 nagy sebességű orsója és előtolása tökéletes a számunkra – fejti ki Lucaora. – Az asztalon X és Y irányban is futnak T-hornyok, ez pedig megkönnyíti az alkatrészek rögzítését. Vásárolni fogunk egy kisebb Haas VM-3 öntőformagyártó gépet is azokhoz az új hibrid keréktárcsa projektekhez, amelyeken jelenleg dolgozunk. Ezek a keréktárcsák fémötvözet kerékagyak és szénszálas kerékabroncsok felhasználásával fognak készülni, ezért a mérnöki és megmunkálási kihívások érdekesek lesznek.”

Gépparkja növekedésével Lucaora néhány egyéb előnyt is felismert, amelyek a Haas CNC-szerszámgépekbe való befektetéssel járnak. „A kezelők nagyon könnyen programozzák és használják a gépeket – mondja. – Ez fontos, mert különféle gépeken kell dolgozniuk, ezért magabiztosan kell használniuk a vezérlést.

A Haas gépeket nem csak könnyű használni, de azt is észrevettük, hogy más gépekkel összehasonlítva – számos típust használunk a gyárunkban – a szervizelés és a támogatás is

lényegesen jobb. A Celeada által működtetett milánói Haas gyári képviselet szállítja a gépeket, és mind a kereskedelmi, mind a technikai szolgáltatások rendkívül gyorsak és hatékonyak. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy bármelyik gépünk bármilyen okból leálljon. A következő évre rengeteg megrendelésünk van, ezért ha egy vagy két gép leállna egy hónapra, az kész rémálom lenne.”

„A kezelők nagyon könnyen programozzák és használják a gépeket. Ez fontos, mert különféle gépeken kell dolgozniuk, ezért magabiztosan kell használniuk a vezérlést.”

Lucaora rendszeresen ellátogat a vállalat kovácsolóipari beszállítójához az Egyesült Államokba. „Éppen akkor jártam ott, amikor a Haas alapításának 30. évfordulóját ünnepelték – meséli. – Ezért ellátogattam a gyárba, ahol végigvezettek a létesítményen. Nagyon lenyűgözött a vállalat szervezeti felépítése és a minőség. A saját gépeik százait használják az új Haas gépek gyártásához egy rendkívül nagy kapacitású termelési környezetben.”

Ha valaki a világ legjobb nagy teljesítményű autóit gyártó vállalatainak beszállítója kíván lenni, feltétlenül meg kell róla győződnie, hogy CNC-szerszámgépei alkalmasak erre a feladatra. „Azt hiszem az a tény, hogy a Haas a saját gépeit használja, sokat elmond a termékeikbe vetett hitükről.”

www.haascnc.com

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek