Alapelvvé váló minőség

Milyen változást jelent egy autóipari beszállító életében az IATF minőségirányítási rendszer bevezetése?

2019. január 10., csütörtök, 06:00

Címkék: 3D autógyár autógyártás autóipar autóipari beszállító fiber lézer Indupro Kft. lemezmegmunkálás lézeres vágás lézertechnológia minőségbiztosítás minőségellenőrzés

Az autóiparban felgyorsult a modellváltás, ami komoly kihívás elé állítja a beszállítókat, állandó készenlétet és nagyon rugalmas reagálást feltételez tőlük. A Nemzetközi Gépjármű Különbizottság (IATF) által kifejlesztett – az ISO 9001-re épülő – minőségirányítási rendszer egyetlen rendszerben foglalja össze a késztermékgyártókra és azok beszállítói hálózatára vonatkozó minőségi követelményeket. Az IATF 16949:2016 gépjárműipari minőségirányítási rendszer bevezetésének tapasztalatairól Piheni Zsolt, az Indupro Kft. ügyvezetője beszélt a TechMonitornak.

Az Indupro Kft. indulásakor alapvetően autóipari megrendelésekre számítottatok?

Igen, már az első megrendelésünk is alumínium karosszériaelemek 3D lézeres vágása volt. Már ekkor felismertük a szabályoknak való megfelelés fontosságát, ezért cégünk a kezdetek óta alkalmazza az ISO 9001 és ISO 14001 minőségirányítási rendszereket. Amíg csak és kizárólag bérmunkákat végeztünk, ez elegendőnek is bizonyult. A 2017-es év viszont új kihívások elé állított minket, amikor is egy olyan megkeresés érkezett, ahol a munkát csak alvállalkozók bevonásával tudjuk elvégezni, és az évi legyártandó termékek száma eléri a majd 1 000 000 darabot. Itt már sokkal nagyobb jelentősége volt egy autóipar-specifikus minőségirányítási rendszer bevezetésének, mely az első vevői audit alkalmával be is bizonyosodott. Ennek eredményeképpen bevezettük az autóipari minőségirányítási szabványrendszert, az IATF 16949-et.

Milyen kockázatok álltak fenn az IATF hiányában?

Az albeszállítók kiválasztása, kezelése és koordinálása nagy kockázatot hordoz magában, hiszen hiába gyártunk mi le egymillió alkatrészt időben és megfelelő minőségben, ha az albeszállító nem tudja teljesíteni ugyanezt. A minőséget és a határidőt tekintve a teljes felelősség minket terhel, ezért fontos az albeszállítók megfelelő kiválasztása és munkájának nyomon követése. Az IATF nagy hangsúlyt fektet az albeszállítók értékelésére és auditálására. Egy másik sarkalatos pont például a megfelelő alapanyag felkutatása és beszerzése, amire eddig nem volt szükség, hiszen az alapanyagot a vevőktől kaptuk. Most ez is új feladat és felelősség, amire fel kellett készülnünk. Az IATF szellemében mi is minimum az ISO 9001 meglétét várjuk el a saját beszállítóinktól, de kulcsfontosságú folyamatok esetében azokat részesítjük előnyben, akiknek IATF minőségirányítási rendszerük van.

Mi a különbség az ISO 9001 és az IATF minőségirányítási rendszerek között?

Az ISO 9001 megszerzése és fenntartása sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb, míg az IATF rendszerre való felkészítéssel eleve kevés cég foglalkozik Magyarországon, és a költségei is jóval magasabbak. Bár van átfedés az ISO 9001 és az IATF között, de ez utóbbit kifejezetten az autóiparra szabták. Itt a folyamatok részletesebben definiálva vannak, például a projektmenedzsment konkrét elvárásokat támaszt a projekt egyes fázisaiban, és mint már említettem, az albeszállítók kiválasztására és koordinálására is nagyobb hangsúlyt fektet. Az albeszállítók ugyanolyan fontos részei egy termék előállításának, mint bármely más gyártási folyamat. Egy jó albeszállító kiválasztása sok nehéz pillanattól tudja megóvni a céget.

Mennyi pluszt ad egy tanúsított minőségirányítási rendszer a beszállítónak és a vevőnek?

Egy biztosíték a két fél között. Egy mankó, ami mentén haladva minden esetleges kockázattól mentesülni igyekszik mind a vevő, mind a beszállító. A fő szempont az, hogy az előállítási folyamat minden szereplője úgy végezze a munkáját, hogy az zökkenőmentesen tudja kiszolgálni az autógyárat. A folyamatokat úgy kell felépíteni, hogy minden esetleges kockázatot mérlegelünk és intézkedéseket hozunk annak érdekében, hogy minimalizáljuk azokat.

A meglévő IT-rendszeretek, termelésirányítási és adatkezelési gyakorlatotok elegendőnek bizonyult?

Mivel cégünk kis létszámmal dolgozik (jelenleg 33 fő), így nem volt feltétel egy vállalat- és termelésirányítási rendszer bevezetése. Egy nagyobb cég esetén azonban ez szabványtól függetlenül mindenképp szükséges a folyamatok átláthatósága érdekében. 2019-ben mi is tervezzük egy vállalatirányítási rendszer bevezetését, annak reményében, hogy ezáltal kialakul egy mindenki számára elérhető adatbázis, ami megkönnyíti a dokumentációk kezelését, naprakész információkat szolgáltat, és mérőszámokat nyerhetünk ki belőle, ezáltal elősegíti a cég strukturált fejlődését. Az IATF jóval nagyobb hangsúlyt fektet a szükséges képzések meglétére, dokumentumkövetésre és a mérőszámok naprakész kiértékelésére. Mindent lehet manuálisan menedzselni, de egy bizonyos szint felett ez túlzott mértékben leterheli a szervezetet.

Miben kellett változtatni, javulni?

A minősítési folyamat egy éven át tartott, ami alatt igénybe vettük egy külső cég segítségét, és felvettünk egy dedikált minőségirányítási vezetőt. Teljes dokumentációs rendszert kellett felépíteni, ami figyelembe veszi a szabvány minden pontját. A kollégák oktatásokon vettek részt, hogy megismerjék az autóiparban használt eljárásokat és eszközöket. Új feladatok merültek fel, amelyek elvégzésére új kollégákat kellett felvennünk.

Milyen munkavállalói hozzáállással találkoztatok a folyamatok megváltoztatása során?

Minden érintettet szorosan bevontunk a várható változásokba, és természetesen akadt, aki először elutasító volt. Kulcsfontosságú, hogy a cégvezetés teljes mellszélességgel álljon ki egy ilyen változás mellett, és kellő hangsúlyt helyezzen arra, hogy megértesse annak pozitív hatását a cégre és személyenként minden munkatársra nézve. Amennyiben ez sikerül, nincs akadálya annak, hogy megvalósítsuk a célunkat, ami az, hogy kiemelkedő autóipari beszállítóvá váljunk a lézeres technológia terén. A képzések elvégzésének nagy szerepe volt abban, hogy a kollégák átlássák és megértsék a minőségirányítási rendszer fontosságát, ilyenkor derül ki, hogy valami nemcsak kötelező, hanem hasznos is tud lenni.

Milyen mérhető előnyök keletkeztek az IATF minőségirányítási rendszer bevezetésével?

Mérhető változás a selejtszám csökkenése, ami a folyamatgazdák kinevezésének és a gyártási folyamatok optimalizálásának következménye. A termelésben minden mindennel összefügg, ezáltal például csökkent a vevői reklamációk száma is, de a legfontosabb, hogy képessé váltunk volumenben is növekedni. Sokkal több alkatrész legyártására váltunk képessé, olyan darabszámokra szerződtünk, amiket a korábbi szervezeti felépítésünk képtelen lett volna kezelni.

Tervezitek továbbfejleszteni a folyamataitokat?

Elsődleges célunk most a vállalat- és termelésirányítási rendszer mielőbbi bevezetése. A logisztikai és projektmenedzsment-folyamatok terén is akad fejlesztenivaló. Szeretném, ha a jövő évi IATF auditon már csak apró hiányosságok merülnének fel. Sikerünk kulcsa a folyamatos fejlődés, szeretnénk megőrizni az eddigi lendületünket és ezzel együtt a dinamikus növekedést. Remélhetőleg a következő években az újabb tanúsítványok megszerzése sem fog akadályt jelenteni.

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek